مهم ترین روش های نگهداری طلا و جواهرات چیست؟

در قسمت اول مقاله از مهمترین مشکلات نگهداری از طلا و جواهرات گفته شد و علاوه بر ارائه روش هایی برای شست و شوی طلا و زیورآلات، در مورد مشکلاتی مثل کدر شدن طلا، تغییر رنگ زیورآلات و طلای سیاه شده نیز گفتیم. همچنین اطلاعات و راه کارهایی برای پیشگیری و یا برطرف کردن این موارد عنوان شد.

نگهداری از طلا و جواهرات

در بخش دوم به بررسی سایر مشکلات نگهداری طلا و جواهرات خواهیم پرداخت و اینکه چگونه می‌توانیم از بروز آن ها تا حد زیادی جلو گیری کنیم. و یا در صورت لزوم این مشکلات را برطرف کنیم.

تاثیر ساییدگی در نگهداری از طلا و جواهرات

یکی از مشکلات شایع دیگری که ممکن است در گذر زمان و با استفاده مداوم برای طلا و زیور آلات شما پیش بیاید ساییدگی است، این موضوع را اصطلاحاً به نام طلای پوشیده شده هم خطاب می‌کنند. این مشکل اغلب برای حلقه ازدواج و یا انگشتر نامزدی پیش می‌آید.

به طور کلی زیورآلاتی که به صورت روزانه و مداوم پوشیده و استفاده می‌شوند، گوشه هایی از آن ها دچار ساییدگی می‌شود و ممکن است حتی بافت و طرح اولیه ای که بر روی سطح آنها وجود داشته و باعث جلوه بیشتر می‌شده، با گذشت زمان و استفاده مکرر از بین برود.حاصل این اتفاق چیزی نیست به جز یک سطح ساییده و کدر.

اگر بخواهیم در مورد برطرف کردن این مشکل صحبت کنیم، در این مرحله فقط یک طلا ساز ماهر میتواند این مشکل را برطرف کند. ولی با آگاهی به اینکه با استفاده روزانه از طلا و زیورآلاتتان با همچین مشکلی مواجه خواهید شد،

با رعایت این نکات شاید بتوانید از بروز آن تا حد زیادی جلوگیری کنید و یا آن را به تعویق بیاندازید :

  • استفاده کمتر

اولین راه حل این است که سعی کنید زیورآلاتتان را به صورت دوره ای و یا نوبت بندی شده استفاده کنید. به طور مثال حلقه ای جایگزین حلقه ازدواج داشته باشید و به صورت دوره ای از هردو استفاده کنید.

  • با زیورآلات به خواب نروید

بله، یکی دیگر از بهترین راه حل ها برای جلوگیری از ایجاد ساییدگی بر روی طلا و زیور آلاتتان این است که قبل از خوابیدن آن ها را در بیاورید و در جای مناسبی مثل پایه های رومیزی مخصوص زیورآلات و یا جعبه جواهراتتان قرار دهید

  • خمیدگی

خمیدگی و تغییر شکل زیورآلات از دیگر مشکلاتی است که با استفاده روزانه از آن ها پیش می‌آید. این مشکل معمولاً بر اثر انجام کارهای روزانه و یا حمل اشیاء سنگین به وجود می‌آید و به همین دلیل خمیدگی و تغییر شکل در زیورآلاتی مثل انگشتر و حلقه‎ی ازدواج بیشتر دیده می‌شود. هرچند که این گونه تغییر شکل ها و آسیب هایی که بر روی زیورآلات رخ می‌دهند راه حل خانگی ندارند ولی به سادگی قابل پیشگیری هستند.

  • از آب دور نگه دارید

قبل از ورود به استخر و یا حمام زیورآلات خود را در آورید. آب مانند هر مایع دیگری خاصیت سایندگی دارد. همانطور که سنگ های کف رودخانه را صیقل می دهد به راحتی باعث ساییده شدن بافت ظریف و زیبای زیورآلات شما هم می‌شود. همچنین آب استخرها اغلب حاوی مقادیر بیشتری کلر و مواد دیگر هستند که باعث تغییر رنگ و سیاه شدن طلا می‌شوند.

  • انتخاب طلا و زیورآلات بر اساس سبک زندگی

اگر زندگی روزانه بسیار فعالی دارید شاید بهترین راه برای جلوگیری از خم شدن و تغییر شکل، استفاده از طلا و زیورآلات ضخیم تر و یا کمی پهن تر است. انگشتر ها، رینگ ها و یا حتی گردنبند های بسیار ظریف سریع تر دچار این گونه آسیب ها و تغییر شکل ها می‌شوند.

انتخاب طلا بر حسب سبک زندگی
  •  برای نگهداری از طلا و جواهرات با زیورآلات به باشگاه نرو

امروزه که رفتن به باشگاه و ورزش کردن به یکی از بخش های جدانشدنی زندگی تبدیل شده خوب هست به این نکته اشاره کنیم که برای مراقبت بهتر از زیورآلات و جلو گیری از تغییر شکل آن ها به خصوص انگشتر ها و رینگ های ظریف، بهتر است قبل از شروع به ورزش در باشگاه آن ها را در آورید. چرا که برداشتن وزنه ها و استفاده از دستگاه های مختلف احتمال آسیب دیدگی طلا و زیورآلاتمان را بیشتر میکند.

  • اول بافت بعد زیورآلات

این نکته را همیشه به یاد داشته باشید برای نگهداری از طلا و جواهرات همیشه، ابتدا لباس های پشمی و بافت های خود را بر تن کنید و سپس زیورآلاتتان را استفاده کنید. چون ممکن است گوشه های ظریف جواهراتتان در بافت ها و نخ های لباستان گیر بیافتد و با کشیده شدن موجب تغییر شکل زیورآلات ظریفتان شود و همچنین ممکن است به پایه های جواهرات و سنگ های قیمتی‎تان آسیب جدی تری وارد شود.

زیورآلات را بعد از لباس زمستانی دست کنید
  • جعبه جواهرات

انتخاب جعبه جواهرات مناسب یکی از مواردی است که باید بسیار به آن توجه داشته باشید. بسیاری از فروشندگان هر جعبه زیبایی را شاید به عنوان جعبه جواهرات به مشتریان خود ارائه دهند. خوب است بدانید که جعبه های ساده فقط برای نگهداری یک و یا دو تکه از زیورآلات مناسب هستند و برای کنار هم قرار دادن تعداد بیشتر حتماً باید از جعبه های جواهرات طبقه بندی شده استفاده کنید. بهتر است انگشتر ها را در جای مخصوص خود قرار داده و گردنبند هارا نیز جداگانه و با نظم قرار دهید.

با این کار دیگر شاهد گره خوردن قطعات ظریف زیورآلاتتان نخواهید بود و از کشیده شدن و یا تغییر شکل آن ها جلوگیری خواهد شد. فقط به این نکته اشاره می‌کنیم که: اگر هم زیورآلاتتان بهم گره خورده باشند بهترین راه حل برای جداکردنشان استفاده از یک سوزن است. کافی است زنجیر ها را روی یک سطح صاف قرار دهید و با سوزن به آرامی آن ها را از هم جداکنید.

جعبه مناسب جواهرات
  • شکستگی

شکستگی قطعات یکی دیگر از مشکلات رایج در نگهداری طلا و زیورآلات هست. با توجه به ظرافت و زیبایی قطعات احتمال شکستگی همیشه وجود دارد. مخصوصاً گیره های گردنبند و یا دستبند ها و حلقه های مرتبط کننده و به طور کلی قطعاتی که بیشتر در حرکت هستند و بیشترین وزن را تحمل می‌کنند سریعتر دچار آسیب های جدی می‌شوند. یکی دیگر از قسمت هایی که بسیار در معرض شکستگی قرار می‌گیرد پایه هایی است که برای نصب سنگ های قیمتی بر روی انگشتر ها استفاده می‌شود. پس بهتر است در موقع خرید و یا انتخاب زیورآلات خود بیشتر به این جزئیات دقت کنید و درصورت وقوع شکستگی و یا باز شدن اتصالات از استفاده از چسب های مختلف در خانه برای برطرف کردن این مشکلات خودداری کنید و رفع این گونه مشکلات را حتماً به طلاساز خود بسپارید.

شکستگی طلا و جواهر

همونطور که دیدید مشکلات طلا و جواهرات که درحین نگهداری از آن ها برایمان پیش می‌آید اغلب به سادگی قابل پیشگیری و یا حل شدن هستند. و شما می‌توانید سال های سال از داشتن آن ها لذت ببرید. به علاوه با استفاده از تکنولوژی های مدرن امروزی و دستگاه هایی که به عنوان نمونه هایی از روش های شست و شوی طلا و جواهرات در بخش اول این مقاله به آن ها اشاره شد، تقریباً هرگونه زیورآلاتی را میتوان مثل روز اول زیبا و چشم نواز کرد. پس اگر زیور آلاتی دارید که از فرم و شکل اولیه خودشان خارج شده اند و یا حتی سنگ های قیمتی آن ها آسیب دیده اند، نگران نباشید و به یک جواهر سازی مطمئن و معتبر مراجعه کنید و اون رو مثل روز اول زیبا و درخشان تحویل بگیرید.

اشتراک گذاری این مطلب
در pinterest به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
favicon

وب اپلیکیشن تریص را صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “share”  را انتخاب کنید.

  2. منو بازشده را به چپ بکشید و گزینه “Add to home screen” را انتخاب کنید.

  3. در مرحله بعد در قسمت بالا روی Add کلیک کنید