اجرت طلا چیست؟ چگونه طلای کم اجرت بخریم و فرمول محاسبه اجرت ساخت طلا چیست؟

اجرت طلا یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار در قیمت طلا است. این مورد، در کنار سود فروشنده، می‌تواند تا 30٪ کل مبلغ پرداختی شما را دربرگیرد که ممکن است کمی ناجوان‌مردانه به نظر برسد. برای اینکه بتوانید از پرداخت هزینه‌‌ی بیش‌از حد در هنگام خرید طلا جلوگیری کنید، توی این مقاله به صورت کامل از نحوه محاسبه اجرت ساخت طلا و سود فروشنده برای شما صحبت کرده‌ام. در کنار آن فرمول‌های محاسبه آن‌ها را نیز برای شما گذاشته‌ام تا بتوانید خودتان در هر لحظه میزان اجرت و سود فروش هر محصول را که خواستید، محاسبه کنید. و در انتها برای اینکه از خرید طلا با اجرت بالا در امان بمانید، کم اجرت ترین طلا فروشی آنلاین ایران را نیز به شما معرفی کرده‌ام.

اجرت طلا چیست؟ راهنمای خرید طلا کم اجرت - تصویر دست با طلای کم اجرت

اجرت طلا چیست؟

وقتی برای خرید طلا به فروشگاه میریم و درمورد قیمت یک محصول سوالی می‌پرسیم، اولین عددی که فروشنده بعد از وزن محصول و قیمت روز طلا در ماشین حساب وارد می‌کند، اجرت ساخت طلا است. اجرت ساخت هزینه‌ای است که سازنده طلا بابت تبدیل طلای خام به زیورآلات طلا دریافت می‌کند. ساخت طلا کار بسیار سخت و زمان‌بری است. ساخت هرنوع از زیورآلات طلا پروسه‌ی متفاوتی با دیگری دارد و ساخت بعضی‌ها آسان و بعضی‌های دیگر پیچیده‌تر است. به همین دلیل میزان اجرت دریافت شده بابت ساخت هر محصول با محصول دیگر متفاوت است.

اما به صورت کلی، النگوی طلا کمترین میزان اجرت طلا را درمیان انواع مصنوعات طلا دارد. پس از آن انگشترها هستند و بعد از آن نیز دستبند و در نهایت گردنبند طلا قرار می‌گیرد. به همین دلیل، درصد اجرت ساخت طلا بر اساس نوع محصول متفاوت است.

محدوده درصد اجرت نوع محصول
8% - 3% النگو
15% - 3% انگشتر
12% - 6% دستبند النگویی
14% - 10% گردنبند
9% - 6% پلاک
18% - 7% نیم ست
18% - 7% سرویس
35% - 9% اکسسوری
8% - 5% زنجیر
10% - 7% پابند
12% - 6% زیورآلات بچه‌گانه
18% - 12% گردنبند رولباسی

عوامل تاثیر گذار دیگری نیز در تعیین میزان اجرت ساخت طلا وجود دارد. سازندگان طلا باید بالای ۴ سال سابقه کار در این حوز داشته باشند تا بتوانند یک تکه طلای خام را تبدیل به چنین محصول چشمگیر و زیبایی بکنند. همچنین، سازنده‌ای که از ابزارآلات و روش‌های قدیمی و سنتی استفاده کند، تولید کمی داشته باشد، و درکل هزینه‌های جاری بیشتری داشته باشد، درصد اجرت بالاتری دریافت می‌کند. و سازنده‌ای که هزینه‌های جاری کمتری داشته باشد اجرت پایین‌تری دریافت می‌کند. 

در نهایت با درنظر گرفتن موارد بالا، میزان اجرت طلا مشخص خواهد شد. این عدد که به صورت درصد است با وزن طلا جمع می‌شود و حاصل آن در قیمت روز طلا ضرب می‌شود.

 

فرمول محاسبه قیمت یک تکه محصول طلا در کارگاه
فرمول محاسبه قیمت یک تکه محصول طلا در کارگاه

نمونه محصولات طلا کم اجرت

برای مثال اگر شما قصد خرید یک انگشتر با قیمت 13.000.000 تومان و با وزن 8 گرم را داشته باشید، و قیمت روز هر گرم طلا نیز 1.065.000 تومان بوده و اجرت ساخت انگشتر هم ۶٪ باشد، طبق فرمول بالا باید 6٪ را با 8 گرم جمع کنیم که معادل 5.3 گرم می‌شود. سپس آن را ضرب در قیمت روز طلا کنیم تا قیمت محصول هنگام خروج از کارخانه محاسبه شود که برابر 5.644.500 تومان می‌شود.

مثال محاسبه اجرت طلا

سود فروشنده

حالا آن تکه طلای خامی که در کارگاه تبدیل به یک محصول چشم‌نواز شده است سفر خود را ادامه می‌دهد و مانند هر محصول دیگری چندین دست می‌چرخد تا در نهایت به دست فروشنده‌ای برسد که آن را پشت ویترین طلا فروشی خود می‌گذارد. در تمام مراحلی که این قطعه طلا دست به دست می‌شود، مقداری به قیمت آن افزوده می‌شود، اما بیشترین مبلغ را خود فروشنده نهایی اضافه می‌کند.

نحوه محاسبه سود طلا فروش نیز مانند نحوه محاسبه اجرت ساخت، بر اساس درصد است. یعنی هرچه وزن محصول بالاتر‌ باشد، درصد سود طلا فروش نیز بیشتر می‌شود. این درصد با مقدار حاصل از فرمول قبلی جمع می‌شود.

فروشندگان طلا هزینه‌های جاری زیادی دارند. از هزینه ملک و حقوق کارمندان گرفته، تا مالیات و عوارض. و به همین دلیل، هرچه آن مغازه مجلل‌تر باشد، سود دریافت شده هم بیشتر می‌شود.

نحوه محاسبه سود طلا فروش نیز مانند نحوه محاسبه اجرت ساخت، بر اساس درصد است. یعنی هرچه وزن محصول بالاتر‌ باشد، درصد سود طلا فروش نیز بیشتر می‌شود. این درصد با مقدار حاصل از فرمول قبلی جمع می‌شود. فرمول محاسبه سود طلا فروش را در تصویر زی می‌توانید ببینید:

فرمول محاسبه سود فروشنده
فرمول محاسبه سود فروشنده

در ادامه مثال قبل، قیمت انگشتری که در هنگام خروج از کارگاه 5.644.500 تومان بوده، در هنگام فروش توسط فروشنده‌ای که ۷٪ سود روی محصولات خود می‌کشد 6.039.615 تومان خواهد شد. (بدون در نظر گرفتن مالیات)

نمونه محاسبه سود طلا فروش

نکته جالب این است که در اکثر مواقع، درصد سود فروشنده از اجرت ساخت محصول بالاتر است! این یعنی سودی که مغازه دار از شما دریافت می‌کند از سود سازنده طلا نیز بیشتر است!

نمونه محصولات طلا کم اجرت

فرمول محاسبه معکوس اجرت طلا هنگام خرید طلا
فرمول محاسبه معکوس اجرت طلا هنگام خرید طلا

مانند مثال‌های گذشته، اگر شما قصد خرید یک انگشتر با قیمت 13.000.000 میلیون تومان و با وزن 8 گرم را داشتیه باشید، با فرض اینکه قیمت طلا نیز مانند مثال‌های پیشین همان 1.065.000 باشد، مجموع سود فروشنده و اجرت طلا 641.250 تومان به ازای هرگرم می‌شود. درواقع شما برای این محصول ۸ گرمی 5.130.000 تومان هزینه اضافه بر ارزش طلا پرداخت خواهید کرد.

اگر بخواهید میزان دقیق اجرت طلا از سود طلا را از هم تفکیک کنید، باید از میزان درصد سود فروشنده باخبر باشید. برای مثال در فروشگاه آنلاین طلای تریص که کم اجرت ترین طلا‌فروشی آنلاین ایران است، میزان سود فروشگاه ۷٪ است. اگر این میزان را از عدد 641.250 تومان کم کنیم، اجرت طلا برابر با 560.362 تومان می‌شود.

برای محاسبه میزان درصد اجرت طلا می‌توانید عدد به دست آمده را طبق فرمول زیر تقسیم بر قیمت روز طلا و ضرب ‌در ۱۰۰ بکنید. و بر این اساس، میزان درصد سود طلا برای مثال بالا برابر 36٪ می‌شود:

:

فرمول محاسبه درصد اجرت طلا
فرمول محاسبه درصد اجرت طلا

خرید طلا کم اجرت

به طور معمول به ازای هرگرم طلایی که خریداری می‌کنید، چیزی حدود ۲۵ ٪ تا ۵۰٪ هزینه اضافی بابت اجرت ساخت و سود فروشنده پرداخت می‌کنید. این یعنی که اگر یک جفت گوشواره ۱۰ گرمی خریداری کرده‌اید، هزینه‌ای که بابت آن پرداخت کرده‌اید معادل ۱۵ گرم طلا بوده است. یا اگر سرویس طلای ۵۰ گرمی برای عروسی خریده‌اید، احتمالا هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید معادل ۷۵ گرم طلا بوده است.

نکته‌ مهم‌تر این است که هنگامی که تصمیم به فروش طلای خریداری شده می‌گیرید، تنها ارزش طلای موجود در محصول شما محاسبه می‌شود و هیچکدام از هزینه‌هایی که بابت اجرت و سود فروشنده پرداخت کرده‌اید، به شما بازگردانده نخواهد شد.

سهم سود فروشنده و اجرت طلا در مبلغ پرداختی

این مساله واقعا آزار دهنده است. اما راه حل چیست؟

راه حل این مشکل قبلا پیدا شده است. سالهای قبل این مشکل برای گرفتن تاکسی، خرید کالای دیجیتال مثل موبایل و لپ‌تاپ، خرید بلیط هواپیما و … نیز وجود داشت. اما با ورود استارت‌آپ‌ها، وبسایت‌‌ها و اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ، دیجیکالا، علی‌بابا و… این مشکل حل شد. در حوزه خرید طلا نیز وبسایت تریص‌گلد این مشکل را برای شما حل کرده است. فروشگاه آنلاین تریص گلد یک استارت‌آپ است که از سال ۹۷ با هدف فروش طلای ارزان و طلای کم اجرت کار خود را شروع کرده است و تصمیم دارد تا خرید طلا را برای همه‌ی ایرانیان ممکن و قابل انجام بکند.

تریص‌گلد، کم اجرت‌ترین فروشگاه آنلاین طلا ایران

اگر همین حالا سری به وبسایت تریص‌گلد برای خرید طلا انلاین بزنید و میان ۲۰۰۰ محصول موجود در آن چرخی بزنید متوجه می‌شوید که فاصله زیادی بین وزن محصولات و قیمت آن وجود ندارد. این اتفاق دو دلیل عمده دارد:

  • خرید طلا به صورت مستقیم
  • دریافت سود بسیار پایین

محصولات موجود در وبسایت تریص گلد به صورت مستقیم از تولیدکنندگان خوش‌نام و با تجربه کشور تهیه می‌شوند. این تولیدکنندگان با استفاده از ماشین‌آلات مدرن و تکنیک‌های پیشرفته و بر اساس مدروز محصولات خود را تولید می‌کنند. به همین دلیل قیمت محصول ساخته شده بسیار پایین‌تر از تولیدکنندگانی است که از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند. در نتیجه ما در تریص‌گلد تضمین می‌کنیم که تمامی محصولات ما کمترین میزان اجرت ساخت ممکن را دارد.

میزان سود دریافتی تمامی محصولات ما تنها ۷٪ است،‌ و همچنین میزان اجرت محصولات موجود روی وبسایت ما با کم‌ترین میزان ممکن را دارد. ما با استفاده از سه ابزار مهم این هزینه‌ها را کاهش داده ایم:

  • ارتباط مستقیم با تولید کنندگان طلا
  • استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته و هوش مصنوعی در تعیین نیاز بازار
  • جایگزینی فروشگاه آنلاین با فروشگاه‌های سنتی

 

برای دیدن محصولات و خرید طلا کم اجرت روی دکمه زیر کلیک کنید:

 

محصولات طلا کم اجرت:

 

دیدن محصولات بیشتر:

اشتراک گذاری این مطلب
در pinterest به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
favicon

وب اپلیکیشن تریص را صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “share”  را انتخاب کنید.

  2. منو بازشده را به چپ بکشید و گزینه “Add to home screen” را انتخاب کنید.

  3. در مرحله بعد در قسمت بالا روی Add کلیک کنید