کامل ترین راهنمای تمیز کردن طلا در منزل

مشکلات نگهداری از طلا و جواهر؟ صحبت کردن درباره این موضوع ممکن است با خیلی از پیش فرض های ذهنی ما مغایرت داشته باشد، و یا حتی گاهی متناقض به نظر برسد. ولی این را باید بدانیم که حتی بهترین و قیمتی‌ ترین تکه های جواهرات هم در نهایت و با گذشت زمان به تمیز کردن، صیقل دادن و حتی تعمیر کردن نیاز پیدا می‌کنند. این گونه تمیز کردن طلا می‌توانند خیلی متفاوت باشند. از تنظیم کردن های بسیار جزئی و مختصر قطعات گرفته تا ترمیم ها و تعمیر های خیلی اساسی تر.

شما به راحتی با رعایت یک سری نکات و مراقبت ها می‌توانید از بروز خیلی از آسیب ها به جواهراتتان جلوگیری کنید. ولی با بیشترین هشیاری و رعایت روش های نگهداری از طلا و جواهرات باز هم یک سری تغییرات ممکن هست بر روی طلا و زیور آلات شما رخ دهد، مثل تغییر فرم ، تغییر رنگ و یا حتی ممکن است شاهد سیاه شدن طلا هم باشید.

در گذر زمان طلا چه مشکلاتی دارد و چگونگی تمیز کردن طلا؟

همان طور که می‌دانید اکثر زیور آلات با ارزش از فلزات و یا سنگ هایی ساخته می‌شوند که از بادوام ترین عناصر موجود هستند. بله، منظور فلزاتی مثل پلاتینیوم، طلا، نقره و حتی مس هست. در مورد سنگ های گران بها هم الماس معروف ترین، مقاوم ترین و شاید به همین دلیل محبوب ترین در نوع خودش هست. بنابراین با گذشت زمان انتظار می‌رود که تغییرات چندانی در آن ها رخ ندهد.

از طرف دیگر باید به این نکته اشاره کنیم که به دلیل ارزش مادی و در بسیاری از موارد ارزش معنوی و عاطفی که این جواهرات و زیورآلات برای مالکین خود دارند کمتر دیده شده که رفتار به دور از عرف و یا بیش از اندازه سهل انگارانه ای بر روی آن ها صورت گرفته باشد. پس علاوه بر مقاومت بالا و نگهداری های عموماً مناسب از طلا و جواهرات باز هم با گذشت زمان شاهد تغییراتی در آن ها خواهیم بود. در این جا به توضیح شایع ترین مشکلات و تغییراتی که بر اثر نگهداری در زیور آلات رخ می‌دهند خواهیم پرداخت. 

شستشوی جواهرات و طلا

یکی از دلایلی که باعث رایج شدن استفاده از زیور آلات در زمان های مختلف شده است درخشش و جلوه بصری آن هاست. در عین حال شایع ترین مشکلی که شاید همه ما تاکنون در مورد نگهداری از طلا و زیورآلاتمان با آن مواجه شدیم کدر شدن آن هاست. تقریباً تمام زیوآلات چه استفاده شوند و یا حتی فقط در جعبه جواهرات نگهداری شوند پس از مدتی درخشش و شفافیت روز اول خود را از دست می‌دهند.

یکی دیگر از مواردی که ما را متوجه اهمیت شست و شو و تمیز کردن طلا و زیورآلات می‌کند حفظ بهداشت آن هاست. بر اساس تحقیقات CDC امریکا (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها) زیور آلات یکی از منابع آلودگی هستند که مردم روزانه و شاید ناآگاهانه با آن ها در ارتباط هستند. بنابر این تحقیقات تعداد ذرات آلوده بر روی زیورآلات میلیون ها برابر بیشتر از پوست بدن افراد است. محققین بر این باورند که شست و شوی دست ها، میکروب ها و باکتری ها را از انگشتر ها پاک نمیکند و برای اطمینان از بهداشت کامل، باید آن ها را به طور جداگانه شست و شو داد.

رفع کدر شدن و تمیز کردن طلا

برای رفع کدر شدن طلا و تغییر رنگ، در مراحل ابتدایی شما در خانه تا حد زیادی می‌توانید با انجام راه کارهایی که اشاره خواهد شد درخشش و تمیزی را به زیورآلات خود بازگردانید. ولی به شما پیشنهاد میکنم اگر انجام این مراحل که شامل انواع راه های شست و شوی جواهرات و طلا می‌شود تاثیر نداشت از استفاده مواد تمیز کننده قوی تر که در بسیاری از سایت های دیگر ممکن است پیشنهاد شده باشد جداً خود داری کنید و فقط کار شستشوی طلا و جواهرات با ارزش خود را به دستان طلاسازان ماهربسپارید. طلا سازان با استفاده از وسایل و تجهیزاتی مانند دستگاه شست و شوی التراسونیک (Ultrasonic Cleaner) دستگاه بخارشوی طلا(Steam Power)  و یا دستگاه پرداخت طلا می‌توانند به راحتی سطح طلا و جواهرات شما را صیقل داده و درخشش و جلا را به زیورآلات شما بازگردانند.

روش های تمیز کردن طلا و جواهرات

  • پارچه کتان

استفاده از پارچه کتان یکی از ساده ترین در عین حال کارآمدترین راه ها برای رفع کدری طلا و جواهرات است. برای تمیز کردن زیور آلات خود در این روش تنها کافیست یک تکه پارچه کتان خشک که بافت نسبتاً زبری دارد تهیه کنید و به آرامی بر روی سطح طلا و یا سنگ های قیمتی خود بکشید. این کار را با صبر و حوصله چند دقیقه ادامه دهید. نتیجه اش شما را شگفت زده خواهد کرد. دقت کنید که این روش تنها باعث جلای بیشتر زیورآلات شده و تاثیر چندانی برکاهش آلودگی میکروبی نخواهد داشت.

تمیز کردن طلا با پارچه کتان
  • محلول پاک کننده رقیق

یکی از بی ضررترین محلول های پاک کننده که برای شست و شوی طلا و جواهرات در خانه کاربرد دارد محلول رقیق آب و شامپو است. شما می‌توانید در ظرف کوچکی محلول رقیقی از آب و شامپو تهیه کنید -استفاده از صابون مایع و یا مایع ظرفشویی نیز پیشنهاد میشود- طلا و جواهرات کدرشده خود را به مدت 2 تا 3 دقیقه در این محلول قرار دهید و سپس از محلول خارج کنید و با همان پارچه کتان به آرامی شروع به خشک کردن و در نتیجه صیقلی کردن طلای خود کنید. برای تمیز کردن پایه های زیرین سنگ های قیمتی انگشتر یا گردنبندتان می‌توانید از یک مسواک نرم استفاده کنید. زمانی که زیورآلاتتان در محلول شوینده هست قسمت های مورد نظر را به آرامی با مسواک بشویید.

 

نظافت طلا با مواد مختلف
  • خمیردندان

برای جلا انداختن فلزاتی چون طلا و نقره هایی که کدر شده و یا حتی تا حدی سیاه شده اند می‌توانید از خمیردندان استفاده کنید. خمیر دندان به دلیل داشتن ذرات ریز می‌تواند به صورت یک اسکراب ساده عمل کند. برای این کار تنها کافی است که سطح انگشتر خود را با دست به خمیردندان آغشته کنید و سپس با پارچه کتان سعی کنید خمیردندان را از روی سطح طلا پاک کنید.

تمیز کردن طلا و جواهرات با خمیر دندان
  • دستگاه آکوا سونیک ویو

دستگاه آکوا سونیک ویو این امکان را به شما می‌دهد که در خانه بصورت کاملاً حرفه ای طلای خود را به درخشش روز اول برگردانید. این وسیله نه تنها باعث زیبایی دوباره طلای شما می‌شود بلکه میکروب ها و باکتری ها را نیز تا حد بسیار زیادی از بین می برد.

نحوه تمیز کردن طلا با دستگاه آکواسونیک

نحوه عملکرد دستگاه آکوا سونیک وی

 


همانطور که گفته شد این روش ها برای مراحل ابتدایی است و حتماً در صورت لزوم و برای گرفتن نتیجه بهتر به طلاساز مراجعه کنید. مخصوصاً در مواردی که تغییر رنگ بسیار مشهود هست و یا طلای شما سیاه شده است.

همچنین با ما همراه باشید در مقاله مهم ترین روش های نگهداری طلا و جواهرات چیست؟

اشتراک گذاری این مطلب
در pinterest به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید

3 دیدگاه در “کامل ترین راهنمای تمیز کردن طلا در منزل

  1. مریم گفت:

    من روش پاک کردن با خمیر دندون رو همیشه تو خونه انجام میدم و عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
favicon

وب اپلیکیشن تریص را صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “share”  را انتخاب کنید.

  2. منو بازشده را به چپ بکشید و گزینه “Add to home screen” را انتخاب کنید.

  3. در مرحله بعد در قسمت بالا روی Add کلیک کنید