هنگام خرید طلا سرتان کلاه نرود! راهنمای جامع خرید طلا و نکات مهم آن

نوسانات قیمت، تنوع کالاها و تعدد ارائه‌دهندگان زیورآلات، اهمیت وجود راهنمای خرید طلا را دو چندان می‌کند. هزینه بالا و رو به رشد طلا در ایران و بازارهای جهانی باعث شده که خرید این نوع محصولات علاوه بر جنبه‌های تزئینی، نوعی سرمایه‌گذاری نیز به حساب آید.

این امر مستلزم آن است که با مهم‌ترین نکات خرید طلا آشنا شده و عوامل موثر بر تعیین قیمت و موارد اساسی برای اطمینان از اعتبار و اصل بودن کالا را بشناسید. پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله با ما همراه شوید تا بدانید باید در زمان خرید طلا به چه نکاتی دقت کنیم؟  

یکی از نکات خرید طلا را بدانیم

نکات خرید طلا که باید قبل از مراجعه به فروشگاه بدانید

پیش از اقدام برای خرید زیورآلات، لازم است راهنمای خرید طلا را به خوبی مطالعه کنید. موارد زیر از مهم‌ترین نکاتی هستند که قبل از خرید طلا باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

  • موارد موثر بر قیمت

اغلب افراد تصور می‌کنند، وزن زیورآلات، تنها عامل تعیین‌کننده قیمت به حساب می‌آید. این طور نیست! موضوع این است که عوامل گوناگونی بر قیمت طلا تأثیرگذار هستند. از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عیار از اصلی‌ترین نکات خرید طلا به حساب می‌آید. همه شما در طول زندگی، بارها اصطلاح عیار طلا و اعداد و ارقام مرتبط با آن را شنیده‌اید. با این حال، ممکن است با مفهوم آن آشنایی نداشته باشید. در واقع، عیار طلا معرف میزان خلوص آن بوده و عبارت از نسبت طلای خالصی است که در وزن کل قطعه به کار رفته است. موضوع این است که طلا به خودی خود، فلزی نرم است. به این ترتیب، در هنگام ساخت، لازم است فلزات و آلیاژهای گوناگونی با آن ترکیب شوند تا از ساختار مستحکمی برخوردار شود.

بنابراین، کلیه زیورآلات طلا از ترکیب این فلز با سایر عناصر فلزی به وجود می‌آیند. با مطالعه راهنمای خرید طلا، می‌توان دریافت که بالا بودن عیار به منزله خلوص بیش‌تر محصول است. برای روشن‌تر شدن موضوع، کافی است طلای خالص را با عدد 1000 بسنجید. این به معنای آن است که یک قطعه یک کیلوگرمی (1000 گرمی) به طور کامل از طلای خالص تشکیل شده است. حال، می‌توان دریافت که اصطلاح طلای 750 به مقدار طلای خالص به کار رفته در یک کیلوگرم طلا اشاره می‌کند. به عبارت دیگر، منظور این است که هر 1000 گرم این محصولات از 750 گرم طلای خالص تشکیل شده است. به بیان دیگر، 75 درصد از محصول یاد شده را طلای خالص به خود اختصاص داده و 25 درصد باقی آن متشکل از آلیاژهای مختلف است. بنابراین، هر چقدر عیار طلا بالاتر باشد، قیمت آن هم بیش‌تر خواهد بود.

  • عیار طلا با روشی دیگر

اغلب شما، در هنگام خرید طلا با اعداد و ارقامی نظیر K9، K10، K14، k18، K22 و K24 مواجه شده‌اید. در این جا، حرف K علامت اختصاری عیار است. در این روش، طلای خالص با عدد 24 معرفی می‌شود. محصولات تولیدشده در ایران، اغلب از طلای 18 عیار یا طلای 750 تشکیل شده‌اند.

این در حالی است که در زیورآلات ساخت کشورهای عربی، هندوستان و پاکستان، معمولا طلای 24 عیار به کار می‌رود. از طرف دیگر، اغلب زیورآلات اروپایی با استفاده از طلای 14 عیار ساخته می‌شوند. مس، پلاتین، نقره و رودیوم از اصلی‌ترین فلزاتی هستند که با طلای خالص ترکیب می‌شوند. میزان هر یک از فلزات مصرفی یادشده، تعیین کننده رنگ محصول نهایی نیز خواهد بود. شایان ذکر است، عیار طلای به کار رفته در ساخت محصول بر روی بسیاری از زیورآلات حکاکی می‌شود. با این حال، این موضوع، عمومیت نداشته و محصولاتی وجود دارند که عیار طلا روی آن‌ها چاپ نمی‌شود.

  • اجرت (کارمزد ساخت)

کارمزد ساخت یا اجرت از دیگر نکات مهمی است که در راهنمای خرید طلا باید به آن توجه کرد. اجرت ساخت به معنای میزان دستمزدی است که برای طراحی و تولید زیورآلات طلا در نظر گرفته می‌شود. ناگفته پیدا است که دست‌ساز بودن محصول، منحصر به‌فرد بودن و به کارگیری ظرافت، پیچیدگی و هنر بیش‌تر در تولید زیورآلات به معنای برخورداری از اجرت ساخت بالاتر خواهد بود.

این در حالی است که محصولات تولید شده توسط ماشین آلات دارای اجرت به مراتب کم‌تری هستند. میزان مالیات بر ارزش افزوده و درصد سود فروشنده هم از دیگر مولفه‌هایی هستند که در نهایت، به قیمت طلای به کار رفته در محصول و اجرت ساخت آن اضافه می‌شوند. متغیر بودن کارمزد، درصد سود و وزن و عیار طلا اهمیت دریافت فاکتور خرید را مشخص می‌کند.

نکات طلایی خرید طلا
  • نگین طلا

توجه به نوع نگین و نحوه محاسبه قیمت آن از دیگر نکاتی است که در راهنمای خرید طلا باید به آن اشاره شود. به طور معمول، خرید زیورآلات نگین‌دار با چالش بیش‌تری همراه است. طبیعی است که نوع و وزن نگین در تعیین قیمت نهایی محصول اهمیت دارد.

ناگفته پیدا است که نگین‌های بدل از بهای اندکی برخوردار بوده و وزن آن‌ها تعیین‌کننده قیمت نهایی نخواهد بود. این در حالی است که قیمت نگین‌های اصل و ارزشمند باید به صورت مجزا ذکر شده و به بهای محصول، افزوده شود. بنابراین، در هنگام خرید زیورآلات طلا لازم است به این موضوع توجه داشته باشیم که وزن محصول باید به صورت جداگانه و بدون در نظر گرفتن نگین محاسبه شده و در فاکتور درج شود. توجه به این نکته ضروری است، در هنگام تعویض یا فروش طلاهای شخصی، نگین به کاررفته در زیورآلات به عنوان نگین دست دوم محسوب شده و قیمت آن به مراتب کم‌تر از هنگام خرید خواهد بود.

همچنین بخوانید : راهنمای خرید طلا

از کجا طلا بخریم؟

امروزه، وجود انواع و اقسام فروشگاه‌های ارائه دهنده زیورآلات طلا، کار انتخاب محصول و فروشنده معتبر را دشوار کرده است. در حال حاضر، بسیاری از ارائه‌دهندگان طلا، کالاهای خود را به صورت آنلاین عرضه می‌کنند. با توجه به این همه تنوع و گوناگونی،

برای انتخاب بهترین فروشنده باید به نکات زیر توجه کنید:

خرید آنلاین طلا
  • نوع فروشگاه، ابعاد و موقعیت مکانی آن از جمله عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت نهایی محصول به حساب می‌آید. دلیل این امر واضح است. عوامل یاد شده در افزایش یا کاهش هزینه نگه‌داری از فروشگاه موثر هستند. بدیهی است، مغازه‌های شیکی که در بخش‌های بالاتر شهر قرار دارند به مراتب پرهزینه‌تر از سایرین بوده و محصولات آن‌ها نیز از قیمت بالاتری برخوردار خواهند بود.
  • زیبایی و شکوه ظاهری فروشگاه متضمن اعتبار آن نیست. اعتبارسنجی فروشنده از مهم‌ترین نکات خرید طلا به حساب می‌آید.
  • بسیاری از ارائه‌کنندگان آنلاین، از فروشگاه فیزیکی برخوردار نیستند. همین امر، هزینه‌های آن‌ها را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. واضح است، این موضوع، روی قیمت نهایی محصولات هم تأثیر مثبتی خواهد داشت.
  • رشد و گسترش فضای آنلاین، تا حدود زیادی به قطع شدن دست واسطه‌ها کمک کرده است. همان طور که پیش‌تر هم گفته شد، بسیاری از تولیدکنندگان زیورآلات برای عرضه کالاهای خود از مکان فیزیکی برخوردار نیستند. اکنون، این افراد فرصتی یافته‌اند تا به صورت مستقیم و بی‌واسطه، حاصل تلاش شبانه روزی خود را در معرض دید مشتریان قرار دهند. طبیعی است، عرضه بدون واسطه در کاهش هزینه‌های سربار موثر خواهد بود. به این ترتیب، مشتریان می‌توانند زیورآلات مورد نظر خود را با قیمتی به مراتب کم‌تر خریداری کنند.

هنگام خرید از افراد عادی مراقب باشید

توجه به این نکته ضروری است که همه افراد و وب‌سایت‌ها معتبر نیستند. خرید اقلام ارزشمند از طریق سایت‌هایی نظیر دیوار ممکن است با سودجویی و کلاهبرداری همراه باشد. از عمده‌ترین نمونه‌های کلاهبرداری در این قبیل وب‌سایت‌ها می‌توان به احتمال عرضه طلا با عیار پایین، خرید زیورآلات بدل آب طلا شده، خرید کالای دزدی و مواردی از این دست اشاره کرد.

شما با دریافت فاکتور معتبر، بررسی کد حک شده روی جواهر و مراجعه به طلا فروش برای تأیید صحت طلا می‌توانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید. در مجموع، توصیه می‌کنیم، پیش از انجام هر کاری، راهنمای خرید طلا را به دقت مطالعه کرده و نکات طرح شده در آن را به دقت در نظر داشته باشید.

موارد موثر در قیمت طلا

مهم ترین نکات خرید طلا

در پاسخ به افرادی که سوال می‌کنند، برای خرید طلا به چه نکاتی دقت کنیم؟ باید گفت، موارد زیر از عمده‌ترین نکات خرید طلا به شمار می‌روند. بنابراین، لازم است در زمان خرید به موارد زیر توجه کنید:

اطمینان از معتبر بودن فروشنده

تنوع فروشندگان زیورآلات، مزایا و معایب بسیار زیادی را به همراه دارد. عدم اطمینان از اعتبار فروشنده، از عمده‌ترین معایب تعدد فروشگاه‌های طلا و جواهر به حساب می‌آید. با توجه به این که همه ارائه‌دهندگان، اعم از سنتی و آنلاین از اعتبار مناسبی برخوردار نیستند، لازم است در انتخاب فروشنده نهایت دقت را به کار برید. از اصلی‌ترین نکات خرید طلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موقع خرید از فروشگاه‌های آنلاین، باید بازخورد مشتریان را به دقت مطالعه کنید.
  • از امن بودن درگاه پرداخت اینترنتی اطمینان یابید.
  • هنگام خرید از فروشگاه‌های فیزیکی باید به پروانه کسب با مهر اتحادیه طلافروشان دقت کنید.
  • در هنگام خرید، قیمت روز طلا را بررسی کنید.
  • در صورت خرید زیورآلات دارای نگین باید شناسنامه و ضمانت‌نامه نگین را از فروشنده دریافت کنید.
  • دریافت فاکتور الزامی است.
  • در صورت خرید فیزیکی باید ترازوی فروشگاه در معرض دید باشد.
  • طلای دست دوم از قیمتی به مراتب پایین‌تر از زیورآلات دست اول برخوردار است. برخی فروشندگان، طلای دست دوم را با قیمت نو عرضه می‌کنند. برای تشخیص نو یا دست دوم بودن طلا می‌توان به قفل آن توجه کرد. قفل زیورآلات دست دوم معمولا خط افتاده و مستعمل است.

توجه به اعداد چاپی روی طلا

روی همه زیورآلات، یک حرف T به همراه یک عدد وجود دارد. این عدد، کد شناسایی طلاساز است. فهرست کدهای شناسایی تولید کنندگان طلا در دسترس عموم قرار ندارد. با این حال، ارائه‌دهندگان زیورآلات طلا به این کدها دسترسی داشته و در این زمینه، می‌توانند مشتریان را راهنمایی کنند. به این ترتیب، می‌توان از کیفیت ساخت و نام تولید کننده آگاهی یافت. کدهای یاد شده معمولا داخل حلقه و النگو و روی قفل زنجیرها و دستبندها چاپ می‌شوند.

فاکتور طلا

دریافت فاکتور معتبر و حاوی کلیه اطلاعات ضروری از نکات مهمی است که در این راهنمای خرید طلا به آن اشاره می‌شود. خرید طلا، خواه از فروشگاه و خواه از افراد عادی باید با ارائه فاکتور همراه باشد. متاسفانه، تعدادی از فروشندگان زیورآلات از عدم آگاهی مشتریان سوء استفاده کرده و نکات لازم را در فاکتور قید نمی‌کنند. موارد زیر، از مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که باید در فاکتور طلا ذکر شوند:

  • اسم واحد یا فرد فروشنده
  • آدرس معتبر
  • شماره سریال
  • شماره تلفن
  • وزن دقیق طلا
  • عیار طلا
  • مشخصات نگین و قیمت آن
  • قیمت روز طلا
  • اجرت ساخت

سه نکته طلایی از زبان طلا فروشان با تجربه

استفاده از راهنمای خرید طلا و تجربیات اساتید فن به ما کمک می‌کند تا در هنگام خرید یا فروش این فلز ارزشمند، بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کنیم. موارد زیر از اصلی‌ترین توصیه‌های طلا فروشان با تجربه به حساب می‌آید:

  • زیورآلات خود را به طلا فروش نفروشید

اغلب طلا فروش‌ها، تنها سود خود را در نظر می‌گیرند. بنابراین، زیورآلات متقاضیان فروش را با نازل‌ترین قیمت و زیر نرخ بازار خریداری می‌کنند.

در فروش طلا عجله نکنید
  • در هنگام فروش طلا عجله نکنید

نوسانات شدید قیمت طلا موجب تغییر روزانه نرخ این زیورآلات ارزشمند می‌شود. فروش با عجله، معمولا به ضرر فروشنده تمام می‌شود؛ چه بسا با چند روز صبوری بتوان طلا را با قیمت بالاتری به فروش رساند. پیشنهاد طلا فروشان با تجربه این است که در صورت امکان، فروش طلا را به مواقعی موکول کنیم که تقاضا افزایش می‌یابد. برای مثال، در اعیاد و روزهای مبارک سال بیش‌ترین تعداد جشن‌ها و عروسی‌ها و تبادل هدایا انجام می‌گیرد. بنابراین، مدتی قبل از این تاریخ‌ها، قیمت طلا افزایش یافته و بهترین زمان برای فروش آن خواهد بود.

  • قبل از فروش، طلای خود را تمیز کنید

در هنگام عرضه و فروش هر کالایی، باید آن را در بهترین و زیباترین حالت ممکن به نمایش بگذارید. طلا و زیورآلات هم از این قاعده مستثنا نیستند. بنابراین، قبل از فروش، لازم است طلای خود را به خوبی تمیز کنید. از مناسب‌ترین و کم خطرترین روش‌های خانگی تمیز کردن طلا می‌توان به استفاده از ترکیب مایع ظرفشویی و آب ولرم اشاره کرد.

پاک کردن با خمیر دندان و مسواک نرم هم از راه کارهای موثر و کاربردی دیگر است. پرداخت ماشینی یا دستی و پولیش طلا هم از شیوه‌های مرسومی است که به بهبود شرایط ظاهری زیورآلات کمک می‌کند. روش های کامل‌تر تمیز کردن طلا در منزل رو میتونید در متن جامع ما مطالعه کنید.

در نهایت، مطالعه راهنمای خرید طلا و رعایت نکات ذکر شده از آن، روشی مطمئن برای خرید زیورآلات به حساب می‌آید.

اشتراک گذاری این مطلب
در pinterest به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
favicon

وب اپلیکیشن تریص را صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “share”  را انتخاب کنید.

  2. منو بازشده را به چپ بکشید و گزینه “Add to home screen” را انتخاب کنید.

  3. در مرحله بعد در قسمت بالا روی Add کلیک کنید