خرید سرویس طلای عروس – قبل از خواندن این متن ست طلای عروس نخرید!

خرید سرویس طلای عروس یکی از سنت‌های دیرینه‌ای است که هنگام مراسم ازدواج برای عروس و داماد به‌جا آورده می‌شود. پروسه‌ی خرید ست طلای عروس از جمله خرید‌های جذابی است که هم زمان بیشتری می‌برد و هم به خاطر تنوع زیادی که دارد، انتخاب آن سخت‌تر است.

خرید سرویس طلای عروس، در گذشته کار راحت‌تری بوده است. چرا که تنها یک نوع طلای زرد با تنوعی کمتر از امروز در بازار وجود داشت. اما امروزه، انواع و اقسام طلاهای زرد، سفید و رزگلد در کنار هم رقابت می‌کنند و همین گوناگونی، کار انتخاب را برای عروس‌ خانم‌ها سخت‌تر کرده است.

در این مطلب سعی داریم، راهنمای کاملی را از خرید سرویس طلای عروس، انواع آن‌ها، بهترین عیار طلا برای خرید ست طلا عروس و … به شما ارائه کنیم. اگر در آستانه خرید سرویس طلا عروس هستید و یا دوست دارید درباره انتخاب آن بیشتر بدانید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید: 

راهنمای خرید ست طلا

سرویس طلای عروس چیست؟

ست طلا چند قلم از انواع زیورآلات طلا را در برمی‌گیرد که شامل موارد زیر است:

همچنین اقلام موجود در یک سرویس کامل، علاوه‌بر گردنبند، دستبند و گوشواره، گاهی یک انگشتر را هم در برمی‌گیرد. اما عموما، این سه تکه، تکه‌های اصلی یک ست کامل هستند.

عیار طلا مناسب برای عروس چیست

تفاوت ست کامل و نیم ست طلا

قطعا برایتان پیش آمده که نام نیم ست طلا را در کنار ست کامل طلا بشنوید. تفاوت اصلی در این دو، تعداد اقلامی است که شامل می‌شوند. در نیم ست‌ها یکی از تکه‌ها حذف می‌شود که معمولا، آن تکه حذف شده، دستبند است.

همچنین در اکثر موارد نیم ست‌ها ظریف‌تر از ست‌های کامل طلا هستند.

 

سرویس طلای عروس را با چه عیار طلایی انتخاب کنیم

طلا عیارهای متفاوتی دارد که از ۹ تا ۲۴ عیار را شامل می‌شود. هر اندازه که عیار طلا بیشتر باشد، خالص‌تر و در نتیجه گران‌تر است. بهترین عیاری که برای خرید ست طلای عروس می‌توانید انتخاب کنید، طلا با عیار ۱۸ است. چرا که طلای ۱۸ عیار، هم مرغوبیت و استحکام بالایی دارد و هم از نظر ارزشی، جایگاه خوبی در میان عیار طلا دارد. و از آن‌جایی که ست‌های عروس بیشتر جنبه زینتی و میهمانی دارند و کمتر به عنوان طلای دم‌دستی استفاده می‌شوند، عیار ۱۸ برای آن‌ها بسیار مناسب است.

انواع طلا عروس

عروسی و از همه مهم‌تر خرید‌های آن پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، که این پیچیدگی‌ها در انتخاب و خرید طلا عروس بیشتر است. طلاهایی که برای یک عروس خریداری می‌شود تنها به ست و سرویس طلا محدود نمی‌شود. این موارد را در ادامه به صورت خلاصه برایتان معرفی می‌کنیم:

۱. حلقه نشان

حلقه نشان، یکی از انواع طلاهایی است که طبق رسم و رسومات برای عروس‌ خانم‌ها تهیه می‌شود. این حلقه را خانواده داماد تهیه کرده و در مراسم شیرینی‌خوران یا بله‌بران به عروس هدیه می‌دهند. معمولا حلقه نشان از لحاظ قیمتی نسبت به حلقه نامزدی و ازدواج ارزش کمتری دارد و از لحاظ طراحی نیز ساده تر است.

۲. حلقه ازدواج

از دیگر اقلام طلا که هم عروس و هم داماد باید به یکدیگر هدیه کنند، حلقه ازدواج است. این حلقه، متاهل بودن و تعهد افراد به یکدیگر را نشان می‌دهد و در انواع مختلف طلای زرد، سفید و رزگلد یا به صورت پر نگین و یا رینگ ساده وجود دارد. این حلقه مهم ترین و حساس ترین طلای خرید داری شده برای مراسم عروسی است و نیازمند دقت حداکثری هنگام خرید آن است.

۳. زیرلفظی

اگرچه امروزه کمتر پیش می‌آید که زیرلفظی به عروس‌ها داده شود، اما این هدیه‌ای برای “بله” گفتن عروس هنگام خوانده شدن خطبه عقد است. زیرلفظی‌ها عموما یک انگشتر و یا النگوی ظریف هستند. البته امروزه، از سکه هم به عنوان هدیه زیرلفظی استفاده می‌شود.

۴. سرویس طلای عروس

در نهایت و پس از تهیه این اقلام در مراسم‌های گوناگون ازدواج، ست طلای عروس انتخاب و خریداری می‌شود.

طلای زرد، سفید یا رزگلد؟

انواع طلای سفید زرد و رزگلد

قطعا می‌دانید و یا به خاطر دارید که در گذشته فقط یک رنگ از طلا وجود داشت و آن هم طلای زرد بود. اما امروزه، رنگ‌های طلا هم تنوع پیدا کرده‌اند و در دو نوع سفید و رزگلد در بازار وجود دارند.

بسیاری از عروس‌‌ها، بویژه عروس‌های جوان‌تر، طلای سفید و رزگلد را بیشتر می‌پسندند و می‌توان گفت این دو رنگ، جوان‌پسندتر هستند. سرویس طلا سفید عروس طرفداران زیادی دارد که گاهی با نگین‌های رنگی یاقوت، زمرد و … هم دیده می‌شوند. انتخاب رنگ‌ طلا در هنگام خرید سرویس طلای عروس یک کار سلیقه‌ای است و به نسبت هر فرد متفاوت است. برای آنکه این سه نوع رنگ در طلاها را بیشتر بشناسید، توضیح مختصری را از کدام، به شما ارائه می‌کنیم:

  • ست طلا زرد

زرد بودن رنگ طلا، نشان از خالص بودن آن دارد. طلای زرد از ترکیب طلای خالص با مقدار کمی از فلز مس و زینک به دست می‌آید. از آنجایی که طلای خالص بسیار نرم است، آن را با دیگر فلزات خاص ترکیب می‌کنند و آلیاژی محکم و مرغوب از آن به دست می‌آورند که زرد رنگ است.

 

  • ست طلای سفید

طلای سفید نیز یک نوع آلیاژ طلاست که با ترکیب حداقل یک فلز سفید رنگ به وجود می‌آید. در تهیه طلای سفید عموما از فلزاتی همچون نقره، روی، پالادیوم، نیکل، مس و منگنز استفاده می‌شود. به دلیل طبیعت آلیاژی بودن طلا سفید، حداکثر عیار ممکنه از آن 18 است.

  • ست طلای رزگلد

طلای رزگلد که این روزها طرفداران زیادی هم دارد، همان طلای سفید است! اما، در ترکیب خود مقدار معینی طلا و مس دارد که آن را به رنگ صورتی یا همان رزگلد به وجود می‌آورد. درست مثل طلای سفید، این رنگ نیز به علت طبیعت آلیاژی آن در عیار های 18 به پایین موجود است.

نکته مهمی که در انتخاب رنگ‌های مختلف طلا وجود دارد این است که طلا به هر رنگی که باشد باز هم طلاست! به زبان ساده، شما طلا را با هر رنگی که تهیه کنید، با ارزش طلای روز سنجیده می‌شود.

مدل‌های سرویس طلای عروس را بشناسیم

ست سرویس طلا برای عروس، در مدل‌های گوناگون و متنوعی وجود دارد که هر یک از آن‌ها در نهایت با توجه به سلیقه فرد انتخاب می‌شوند.

مدل‌ سرویس طلا را می‌توان از ظریف و سبک تا سنگین دسته‌بندی کرد. شناخت انواع مدل‌های موجود در بازار، به شما کمک می‌کند که سرویس خود را راحت‌تر انتخاب کنید:

  • سرویس طلا ظریف

سرویس طلا ظریف عروس ، سبکی از طلاست که زنجیر و دستبند نازک‌تری دارد و در اصطلاح ظریف‌تر است. ظرافت در طلا، زیبایی خاصی به آن می‌بخشد و به خاطر سبک بودن، قیمت ارزان‌تری هم دارد.

گردنبند طلا سنگین برای لباس عروس

  • سرویس طلا سنگین

این نوع سرویس هم در ظاهر و هم در وزن، سنگینی بیشتری دارد. گردنبند یا دستبند پهن و گوشواره‌های نسبتا بزرگ‌تر، در دسته سرویس طلا سنگین جای می‌گیرند. طبیعتا قیمت این نوع سرویس‌ها، به خاطر مقدار بیشتر طلای آن، بالاتر است.

  • سرویس طلا با برلیان

یک مدل از سرویس طلای عروس سرویسی است که در آن از نگین‌های برلیان استفاده شده. نگین برلیان، یک نوع سنگ قیمتی و باارزش است که درخشندگی و زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. ارزش این نوع سنگ باعث می‌شود که قیمت‌ سرویس بالاتر رود. اما از نظر کیفیت و زیبایی، برلیان یک انتخاب بی‌عیب و نقص است.

  • سرویس طلا با سنگ اتمی

بسیاری از افراد، برای کم کردن هزینه‌های سرویس به جای سنگ‌های قیمتی از نگین‌های اتمی استفاده می‌کنند. سنگ اتمی نوعی از سنگ مصنوعی است که به دست انسان ساخته شده. اگرچه سنگ‌های اتمی نیز زیبایی و درخشندگی دارند، اما به هیچ عنوان با کیفیت، زیبایی و درخشش برلیان و سنگ‌های قیمتی برابری نمی‌کند.

  • سرویس طلا با سنگ رنگی

بسیاری از سرویس‌ طلا عروس با سنگ‌های قیمتی رنگی ارائه می‌شوند که سبک جدید و جالبی در صنعت طلاست. این سنگ‌ها شامل یاقوت به رنگ قرمز، یاقوت کبود به رنگ آبی، زمرد به رنگ سبز و … می‌شوند. این سنگ‌های قیمتی ارزش و کیفیت بسیار بالایی دارند و قیمت طلای شما را افزایش می‌دهند. اما رنگارنگی سنگ‌ها در کنار طلا، زیبا و جذاب است.

  • سرویس طلا مرواریدی

نوعی از سرویس طلا نیز وجود دارد که بجای سنگ از مروارید در طراحی آن به کار رفته است. این مدل ست طلای عروس را با عنوان سرویس مرواریدی می‌شناسند.  مروارید‌ها در دو نوع اصلی و پرورشی وجود دارند که طبیعتا قیمت مروارید پرورشی، از نوع دیگر آن مناسب‌‌تر است.

نکات مهم در خرید سرویس طلای عروس

بسیاری از عروس‌ها برای انتخاب سرویس طلا، دچار سردرگمی و تردید هستند و نمی‌دانند چه نوع سرویسی برای آن‌ها مناسب‌تر است. برای آنکه از این سردرگمی بیرون بیایید و بهترین انتخاب را داشته باشید، خوب است به نکات زیر توجه کنید:

1. رنگ پوست

رنگ پوست شما، یک عامل مهم و تعیین کننده در انتخاب ست عروس است. برای آنکه رنگ سرویس‎تان را هر چه هماهنگ‌تر با رنگ پوست خود انتخاب کنید، باید بدانید که:

  1. اگر پوستی سبزه و برنزه دارید، طلای زرد برای شما مناسب‌تر است. طلای زرد در کنار رنگ تیره پوست، زیبایی و جلوه بی‌نظیری دارد.
  2. اگر رنگ پوستتان سفید یا روشن است، بهترین انتخاب برای شما، طلای سفید با نگین‌های ریز و یا مروارید است‌.
  3. چنانچه پوست گندم‌گون (نه سفید و نه برنز) دارید، هر رنگ از طلا، با پوست شما سازگار و زیباست. اما طلای رزگلد، جلوه بی‌نظیری روی پوست شما دارد.

2. نوع لباس

باید بدانید که هر طلای زینتی، در کنار نوعی خاصی از پارچه و مدل لباس، خودش را نشان می‌دهد. پس برای انتخاب و خرید سرویس طلای عروس باید حتما مدل لباس و نوع پارچه خود را در نظر بگیرید.

لباس عروس با پارچه مات و یا رنگ صورتی ملایم، با طلای زرد و یا رزگلد به زیبایی جلوه می‌کند. برای لباس عروس‌های روشن‌تر به رنگ صدفی و یاسی، طلای سفید با نگین‌های درخشان و یا سرویس مرواریدی را انتخاب کنید.

در انتخاب سرویس طلا بر اساس مدل لباس عروس، حتما میزان نگین‌های کار شده بر روی لباس را هم در نظر بگیرید. اگر لباس عروس شما از پارچه گیپور سنگین دوخته شده، بهتر است سرویس ساد‌ه‌تر و ظریف‌تری را انتخاب کنید. برعکس، اگر لباس شما ساده است، یک ست طلای سنگین می‌تواند آن را زیباتر کند.

بعضی از لباس‌های عروس، یقه بسته و ایستاده دارند. در این نوع از لباس‌ها، باید تمرکز خود را بر روی انتخاب گوشواره بگذارید. چرا که استفاده از گردنبند در آن محدودتر است. همچنین برای لباس‌هایی با یقه‌های باز (یقه هفت یا دکلته) بهتر است گردنبندهای دو زنجیره و بلندتر و یا گوشواره‌های آویز استفاده کنید.

سرویس با نگین رنگارنگ

بهتر است سرویس طلای عروس خود را برای مراسم از میان سرویس‌های ساده و تک‌رنگ انتخاب کنید. وجود سنگ‌های رنگارنگ در سرویس طلای شما، می‌تواند جلوه آرایش چهره و لباس شما را کم کند.

هماهنگی طلاها

هماهنگی در انتخاب نوع طلا، برای همه و خصوصا عروس‌ها بسیار مهم است. اگر سرویس طلای خود را از نوع طلای سفید انتخاب کرده‌اید، سعی کنید حلقه عروسی را هم از همان نوع و رنگ بخرید. وجود رنگ‌های گوناگون در طلای عروسی، هارمونی و هماهنگی چهره شما را از بین می‌برد و زیبایی آن را کم می‌کند.

هماهنگی لباس و ست طلا

اندازه جواهرات

یک نکته مهم برای خرید سرویس طلا عروس اندازه جواهرات است. شما در اولین قدم باید به جثه خودتان و یا عروس که طلا را برایش تهیه می‌کنید، نگاه کنید:

  • اگر فیزیک بدنی عروس ظریف است، طلاهای ظریف برای او مناسب‌تر هستند و طلای سنگین با نگین‌های بزرگ، برای او چندان زیبایی ندارد.
  • اگر عروس درشت‌تر است و فیزیک بدنی قوی‌تری دارد، سرویس طلای سنگین با نگین‌های بزرگ‌تر و یا بیشتر، زیبایی خاصی برایش ایجاد می‌کند.

اندازه گردن نیز در تعیین شکل سرویس طلای عروس، نقش مهمی دارد. زمانی که می‌خواهید گردنبند سرویس را انتخاب کنید، باید به اندازه و بلندی گردن توجه کنید.

  • اگر گردن شما بلند است، گردنبندهای طوقی (کیپ گردن) و پهن برای شما بسیار مناسب است. البته باید توجه کنید که گردن‌های بسیار بلند و باریک، با گردنبندهای طوقی، ترکیب زیبایی به وجود نمی‌آورند.
  • افرادی که گردن‌های کوتاه تری دارند، می‌توانند از گردنبندهای دوتایی، دو زنجیره و ظریف استفاده کنند تا زیبایی طلا به خوبی رو روی گردنشان نمایان شود.

توجه کنید که دستنبند و گردنبند شما، حتما اندازه باشد. دستبندهای تنگ دست شما را چاق‌تر نشان می‌دهند و زیبایی چندانی ندارند. همینطور دستبندهایی که برای دستتان بزرگ است، علاوه‌بر خطر افتادن و گم شدن، جلوه دست شما را کمتر می‌کند.

قیمت سرویس طلای عروس چگونه تعیین می‌شود؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، هر عاملی، می‌تواند قیمت سرویس طلا عروس را کم و زیاد کند.

  • سنگ ها

سنگ‌ها، تاثیر بسیار زیادی در تعیین قیمت طلا دارند. سنگ‌های قیمتی و ارزشمند مانند الماس، برلیان، یاقوت و … قیمت ست طلا را بالاتر می‌برند. در مقابل سنگ‌های مصنوعی، مانند سنگ اتمی قیمت کمتری دارد ولی در زمان فروش، وزن آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

  •  عیار

عیار طلا نیز تعیین کننده قیمت آن است. هر چه عیار طلا بالاتر باشد، مرغوبیت بیشتر و در نتیجه قیمت بیشتری دارد.

  • ظرافت و کارمزد

میزان ظرافت طلا و مقدار کار انجام شده در آن هرچه بیشتر باشد، به همان نسبت از طرف تولید کننده زحمت بیشتری روی آن کشیده شده است و در نتیجه کارمزد بیشتری خواهد داشت.

  • آلیاژ

آلیاژ طلا نیز می‌تواند قیمت آن را تغییر دهد. برای مثال آلیاژ پلاتین قیمت بسیار بیشتری نسبت به دیگر فلزات به کار رفته در طلا دارد.

نکات نگهداری از ست طلای عروس

خرید سرویس طلای عروس از آن دسته یادگاری‌هایی است که سال‌ها می‌ماند و به عنوان یک طلای زینتی جایگاه ویژه‌ای دارد. بنابراین نگهداری و حفظ آن باید با دقت زیادی انجام شود:

  1. یادتان باشد که هنگام شست‌وشو و استحمام حتما طلای خود را دربیاورید تا در برخورد مستقیم با مواد شوینده نباشد.
  2. اگر از عطر و ادکلن استفاده می‌کنید، هرگز آن را بر روی طلای خود اسپری نکنید.
  3. توجه کنید که سرویس طلای خود را در معرض حرارت قرار ندهید.
  4. برای تمیز کردن ست طلای عروس، حتما از پارچه‌های نمدی نرم استفاده کنید. این کار از ایجاد خراشیدگی و آسیب بر روی طلا، جلوگیری می‌کند.

 مطلب جامع ما در مورد مهم ترین روش های نگهداری طلا و جواهرات رو حتما بخونید.

تجربیات خودر را با ما در میان بگذارید

تجربه شما از خرید ست عروسی چه بوده است؟ آیا بعد از خرید از انتخاب خود پشیمان شده اید؟ اگر بخواهید به کسی درمورد خرید سرویس طلا عروسی راهنمایی بدهید چه میگویید؟

ما در تریص، مشتاقانه منتظر شنیدن نکات، نظرات و تجربه‌های ارزشمند شما درباره سرویس طلای عروس هستیم. این بار نوبت شماست که با ما حرف بزنید.

اشتراک گذاری این مطلب
در pinterest به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
favicon

وب اپلیکیشن تریص را صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “share”  را انتخاب کنید.

  2. منو بازشده را به چپ بکشید و گزینه “Add to home screen” را انتخاب کنید.

  3. در مرحله بعد در قسمت بالا روی Add کلیک کنید