طلا سفید – راهنمای کامل انتخاب و خرید تک‌پوش و سرویس طلا سفید

وقتی زمان خرید طلا می‌رسه، خیلی ها با این سوال روبرو می‌شن که “طلا چه رنگی بخرم؟“. یا اصلا اینکه تفاوت رنگ های مختلف طلا چیه؟ هرکدام مناسب چه افرادی است؟ و آیا قیمت و ارزش طلا سفید در گذر سالیان تغییر می‌کند یا خیر؟ برای گرفتن پاسخ خود به همه‌ی این سوالات، و آشنایی بیشتر با دنیای طلای سفید، این مطلب رو تا انتها بخونید.

طلای سفید

طلا سفید چیست؟

طلای سفید که طرفداران زیادی هم به آن جذب شده‌اند، آلیاژی از طلاست که حداقل یک فلز سفید رنگ در ترکیب خودش دارد. از آنجایی که طلای خالص حالت نرم و شکننده‌ای دارد، برای قوام بخشیدن به آن و ایجاد استحکام در قطعات طلا، فلز دیگری را به ترکیبات آن اضافه می‌کنند. این فلز برای طلا زرد، مس و برای طلای سفید فلزاتی از جمله نقره، پلاتین، نیکل، منگنز و پالادیوم است.

البته اضافه کردن نقره، پالادیوم و مس به ترکیبات طلای سفید برای بالا بردن وزن طلا هم انجام می‌گیرد. هر یک از این فلزات که در ساخت طلای سفید به کار می‌روند، برای تولید قطعات گوناگون طلا مناسب هستند. برای مثال قطعاتی مانند حلقه، سنجاق و گیره‌ها که نیاز به استحکام بیشتری دارند از ترکیب طلا و نیکل ساخته می‌شوند.

طلا سفید

طلای سفید را چگونه بخریم؟

خرید زیورآلاتی مانند گوشواره طلا سفید، گردنبند طلا سفید، حلقه طلا سفید و… حتی بیشتر از تهیه نمونه های طلای زرد آن نیاز به دقت دارد. استحکام طلای سفید به خاطر ترکیباتی که دارد بسیار زیاد است. بنابراین اگر به دنبال یک قطعه طلای بادوام و محکم هستید، طلای سفید را انتخاب کنید.

طلا سفید

اگر برای خرید سرویس جواهرات و سنگ‌های قیمتی به سراغ طلای سفید می‌روید، نوعی از طلا را انتخاب کنید که ترکیب طلا و فلز پالادیم باشد. زیرا این ترکیب حالتی نرم‌تر و منعطف‌تر دارد و برای این دست مصارف بسیار کاربردی است.  

طلای سفید را باید با دقت بسیار بیشتری انتخاب کنید زیرا به دلیل رنگ سفید آن، انواع تقلبی این نوع طلا بسیار زیاد است. بنابراین آن را از مغازه‌هایی که شناسنامه محصول را در اختیارتان می‌گذارند و یا در بازار از اعتبار بالایی برخوردارند خرید کنید.

همچنین می‌توانید برای خرید آنلاین طلا سفید به فروشگاه آنلاین طلا تریص گلد مراجعه کنید. چون فروشگاه تریص دارای تمامی مجوزات مورد نیاز از جمله مجوز ای‌نماد و ساماندهی کسب و کار های اینترنتی است و تمامی محصولات با فاکتور رسمی فروخته می‌شود. تا خیال شما را درمورد اصالت محصولات راحت کند.

تفاوت طلای سفید و پلاتین

بسیاری از افراد در تشخیص طلای سفید و پلاتین دچار اشتباه می‌شوند. زیرا رنگ هر دو سفید و به ظاهر بسیار شبیه به یکدیگر هستند. اما این دو نوع فلز گرانبها تفاوت‌هایی دارند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند:

۱. پلاتین به صورت طبیعی یک نوع فلز سفید رنگ است. در حالیکه طلای سفید بر اثر ترکیب آلیاژ طلا با دیگر فلزات با رنگ سفید، به این رنگ در می‌آید. علت این ترکیب این است که طلای خالص حالت نرمی دارد. بنابراین برای آنکه قابلیت حالت پذیری پیدا کند، اصولا آن را با ترکیبات مس، نیکل، نقره، پالادیم و منگنز ترکیب می‌کنند. این فلز سفید ممکن است از 25% تا 50% ترکیب طلای سفید را بسته به میزان عیار اون تشکیل بدهد.

۲. پلاتین چگالی و وزن بسیار بیشتری نسبت به طلا دارد. به شکلی که تقریبا دو برابر وزن یک طلای ۱۸ عیار است. اما طلای سفید سبک‌تر است. پس اگر دو محصول یک شکل و هم اندازه از جنس طلای سفید و پلاتین را وزن کنید، محصول ساخته شده از پلاتین وزن بیشتری خواهد داشت.

۳. هر دو فلز پلاتین و طلا نایاب هستند.اما پلاتین از طلا نایاب‌تر است. همچنین پروسه اکتشاف و تولید پلاتین از طلا سخت‌تر است. به این دلایل قیمت پلاتین از طلا بیشتر است.

۴. درخشندگی قطعات ساخته شده از پلاتین به شکل طبیعی در آن وجود دارد. در حالیکه طلای سفید برای درخشش و جلوه بیشتر، نیاز به یک روکش رودیوم دارد. (رودیوم فلزی سفید رنگ است که یک لایه روشن کننده روی طلا اضافه می‌کند تا زیباتر به نظر برسد. )

۵. در صورت کم کیفیت بودن رودیوم موجود روی طلای سفید، این روکش به مرور زمان و در اثر ساییدگی از بین رفته و گاهی به تغییر رنگ طلا منجر می‌شود. اما قطعات ساخته شده از پلاتین این مشکل را ندارند.

۶. پلاتین سختی بیشتری نسبت به طلای سفید دارد و این مساله باعث می‌شود که بسیار محکم‌تر از آن باشد.

عیار طلا سفید چقدر است؟

عیار طلا نمایانگر خلوص آن است و وزن طلای استفاده شده برای ساخت هر قطعه طلا را در هزار گرم مشخص می‌کند.

بالاترین عیاری که طلای سفید موجود در بازار دارد، عیار ۱۸ است. این عدد را به شکل ۱۸ از ۲۴ عیار یا ۷۵۰ از ۱۰۰۰ هم نشان می‌دهند. این نشان می‌دهد که ۱۸ قسمت از ترکیبات به کار رفته در طلای سفید، فلز طلا و ۶ قسمت آن فلزات دیگر هستند.

البته طلا سفید با عیار ۱۴ و ۱۲ نیز در بازار طلا و جواهرات وجود دارد که سخت‌تر و با جلای کمتر است. و البته نسبت به نوع ۱۸ عیار آن ارزان‌تر است.

طلا سفید

نقره با روکش طلا سفید

فلز نقره از جمله فلزاتی است که انواع زیورآلات را از آن می‌سازند و در مقایسه با طلا قیمت ارزان‌تری دارد. نقره در گروه فلزات واکنش‌پذیر قرار دارد که البته درصد واکنش‌پذیری آن نسبت به دیگر فلزات کمتر است. فلز نقره با گوگرد یا هیدروژن سولفید دچار واکنش می‌شود و در این فرایند رنگ نقره کدر یا تیره می‌شود.

برای آنکه زیبایی و ماندگاری رنگ نقره حفظ شود، بهترین کار آبکاری یا روکش با دیگر فلزات است.

نقره با روکش طلا سفید یک محصول پر طرفدار در بازار است. چون هماهنگی نسبی میان رنگ نقره و طلا سفید جلوه بیشتری روی فلز نقره دارد. همچنین درصورت فرسایش و از بین رفتن روکش طلا سفید، نقره چندان تغییر شکل نمی‌دهد. این محصول انتخاب مناسبی برای افرادی است که به زیورآلات نقره علاقه دارند، یا بودجه کمی برای خرید محصولاتی مانند انگشتر طلا سفید یا سرویس طلا سفید دارند.

آیا طلا سفید ارزشش را از دست می‌دهد؟

بسیاری از افراد و خصوصا جوانان، ترجیح می‌دهند که طلای خود را از میان انواع مدل های طلا سفید تهیه کنند. انگشتر طلا سفید، گردنبند طلا سفید، نیم ست طلا سفید، دستبند طلا سفید مردانه و … از جمله قطعاتی است که می‌توان برای خرید طلای سفید آن‌ها را انتخاب کرد.

اما سوال بسیاری از افراد این است که آیا طلا سفید ارزشش را از دست می‌دهد؟ در جواب این سوال باید گفت که خیر. طلای سفید در بالاترین حالت حدود ۷۵ درصد طلای خالص و ۲۵ درصد ترکیب دیگر فلزات است که آن را با عیار ۱۸ و یا عدد ۷۵۰ می‌شناسند. این نوع طلا هیچ تفاوتی با طلای زرد ندارد و به مرور زمان هم ارزش خودش را از دست نمی‌دهد. پس هر زمان که قصد فروش یک حلقه طلا سفید یا گردنبند طلا سفید را داشتید، می‌توانید آن‌را بر اساس قیمت روز طلا بفروشید.

تفاوت قیمت طلا سفید و طلای زرد چقدر است؟

قیمت طلا سفید و طلا زرد تفاوتی با هم ندارد و فرق آن‌ها تنها در تفاوت عیار و وزنشان است. حتی قطعات طلا و یا سرویس‌هایی وجود دارد که به صورت ترکیبی از طلا سفید و طلا زرد ساخته شده اند. پس هنگام خرید طلا سفید نگران ارزش مادی آن نباشید.  

 

سخن آخر

طلای سفید از پرطرفدارترین انواع طلا و جواهرات است که به رنگ سفید در بازار وجود دارد. این نوع طلا در واقع ترکیبی از طلای خالص و دیگر فلزات سفید رنگ است. افراد زیادی وجود دارند که این نوع طلا را برای خرید قطعات مختلف طلا انتخاب می‌کنند. زیبایی و درخشندگی طلای سفید همراه با انواع سنگ‌های قیمتی بسیار به چشم می‌آید و ترکیب بی‌نظیری را ایجاد می‌کند. طلای سفید انتخاب شیک‌پسندان و ساده‌پسندان است. و انواع مدل محصولات طلا در رنگ سفید وجود دارد، از جمله دستبند طلای سفید، انگشتر نامزدی طلای سفید، ست حلقه ازدواج طلای سفید، سرویس عروس طلای سفید، گردنبند طلای سفید، دستبند طلای سفید، و…

شما برای ما بنویسید

به نظر شما آیا طلای سفید توانسته جای طلای زرد را در بازار پر کند؟

شما تا چه اندازه به قطعات طلا سفید علاقه دارید؟

تریص بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرات شما درباره طلای سفید است.

اشتراک گذاری این مطلب
در pinterest به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
favicon

وب اپلیکیشن تریص را صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “share”  را انتخاب کنید.

  2. منو بازشده را به چپ بکشید و گزینه “Add to home screen” را انتخاب کنید.

  3. در مرحله بعد در قسمت بالا روی Add کلیک کنید