برلیان چیست و چه تفاوتی با الماس دارد؟ راهنمای خرید برلیان

برلیان (به فرانسوی: brilliant) با ارزش ترین سنگ جهانه. تا اینجاش رو هممون می‌دونیم. اما دیگه نمی‌دونیم که فرق اون با الماس چیه، قیمتش چجوری تعیین می‌شه، و یا حتی چه شکل ها و رنگ هایی داره! این مطلب رو تا انتها بخونید تا از سیر تا پیاز بلریان رو بشناسید و مثل حرفه ای ها اون رو از 1 متری تشخیص بدید! 

تفاوت الماس و برلیان

برلیان چیست؟

برلیان نوعی تراش مخصوص و ویژه است که وقتی روی سنگ الماس ایجاد می‌شود، به آن الماس برلیان می‌گویند. این تراشِ خاص، ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و جلوه و زیبایی بی‌نظیری را از خودش به نمایش می‌گذارد. به همین دلیل برلیان طرفداران زیادی دارد و به جهت زیبایی در تراش‌ها، کمیابی، و درخشندگی بی‌همتا، از جمله گران‌ترین تزیینات روی طلا و جواهر به شمار می‌رود.

تفاوت برلیان و الماس

برلیان و الماس اغلب به اشتباه به جای یکدیگر به کار می‌روند و بسیاری از افراد آن دو را مترادف می‌دانند.

تفاوت میان برلیان و الماس این است که:

الماس نوعی سنگ ارزشمند، گرانبها و گران‌قیمت است.

اما brilliant برش‌های خاصی است که روی الماس ایجاد می‌شود.

الماس در حالت تراش نخورده و خام خود دارای ناخالصی است و با سنگ های همجوار خود جوش خورده است. همچنین الماس خام، نور را به بهترین شکل ممکن پخش نمی‌کند. به همین دلیل زیاد چشم گیر و درخشنده نیست. به این خاطر است که الماس خام و بدون تراش توی بازار وجود ندارد. پس تمامی سنگ الماس هایی که روی گردنبندها و انگشترها و گوشواره‌ها می‌بینید، الماس های تراش خورده، و به عبارتی دیگر brilliant هستند.

تفاوت برلیان اصل و تقلبی

راهنمای خرید brilliant

برای آنکه هنگام خرید brilliant نوع اصل و مرغوب آن را انتخاب کنید، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

1.برلیان اصل بخرید:

تشخیص الماس brilliant اصل از نمونه های مصنوعی برای افراد عادی کار ساده‌ای نیست. توی مقاله چگونه الماس اصل بخریم به شما روش های تشخیص اصالت الماس رو گفتیم.

همچنین می‌توانید از فروشنده درخواست کنید تا شناسنامه برلیان را به شما نشان دهد و یا درصورت امکان آن را با دستگاه تست کند.

2.وزن برلیان:

واحد اندازه گیری الماس و دیگر سنگ های قیمتی قیراط است. هر قیراط معادل 200 میلی گرم یا 200 سوت است. نکته مهم دیگری که وجود دارد، بالا رفتن تصاعدی قیمت آن است. یعنی قیمت یک سنگ 2 قیراطی ممکن است معادل دوعدد سنگ 1 قیراطی نباشد. و چه بسا 2 و یا حتی تا 3 برابر بیشتر باشد. این موضوع به دلیل کمیاب بودن سنگ های بزرگ و یک پارچه در طبیعت است.

3.رنگ برلیان:

الماس هرچقدر خالص تر باشد، رنگ آن سفید تر است. و هرچقدر ناخالصی آن بیشتر باشد، رنگ آن به سمت آبی یا حتی صورتی و زرد ممکن است میل کند. با وجود آنکه انتخاب رنگ برلیان یک مساله کاملا سلیقه‌ای است، اما خلوص آن بر روی قیمتش تاثیر دارد.

4.شکستگی برلیان:

الماس brilliant مانند هر سنگ دیگری ممکن است به صورت طبیعی و یا در طول تراش دهی دچار خراشیدگی، ترک خوردگی و عیوب این‌چنینی شود. ترک های ریز brilliant ممکن است در نگاه اول مشخص نباشند و برای دیدن آنها نیاز به ذره بین داشته باشید. اما در هرصورت وجود این‌گونه عیب ها می‌تواند بر روی قیمت آن تاثیر گذار باشد.

5.برش برلیان:

برش گرد برلیان اصول و قواعد خاصی دارد. این برش درصورتی که توسط دستگاه های نامرغوب، تراشکار غیر حرفه‌ای، و یا بر روی سنگ معیوب انجام شود کیفیت بالایی نخواهد داشت. همچنین کیفیت برش الماس به خاطر تقارن و درخشش آن بسیار اهمیت دارد. اگر برش‌های روی الماس زیاد عمیق و یا برعکس، زیاد سطحی باشند، و یا زوایای برش ها ناصحیح باشد، نوری که به سنگ می‌تابد به خوبی بازتاب نمی‌شود و در واقع به جای آنکه نور انعکاس یابد، از آن خارج می‌شود.

نکته مهم: مواردی که به آنها اشاره کردیم فاکتور های مهمی برای تعیین قیمت پایه الماس برلیان هستند. اما بر خلاف زیورآلات طلا، قیمت سنگ های قیمتی کاملا به صورت سلیقه‌ای تعیین می‌شود. به همین دلیل قیمت دو الماس کاملا یکسان، پیش دو فروشنده مختلف ممکن است متفاوت باشد. اما با دونستن فاکتور هایی که به آنها اشاره کردیم، می‌توانید تصمیم آگاهانه تری بگیرید و سنگی را خریداری کنید که نسبت قیمت آن به خصوصیات ظاهری‌اش بهتر و منصفانه‌تر باشد.

مدل‌های brilliant

brilliant بسته به نوع تراش‌های خود، مدل‌های گوناگونی را در برمی‌گیرد که در قطعات مختلف طلا قابل استفاده است. مدل برلیان بر اساس نوع تراش آن مشخص می‌شود که معروف ترین های آنها عبارتند از:

  • تراش گرد
  • تراش بیضی
  • تراش زمردی
  • تراش اشکی
  • برش پرنسسی
  • برش بالشتی

رایج‌ترین مدل تراش برلیان، تراش گرد آن است. برلیان با تراش گرد عموما روی انگشتر نصب می‌شود.

انواع برلیان

اصول تراش گرد برلیان چیست؟

هر الماس برلیان که به صورت گرد برش خورده، 58 وَجه (به انگلیسی Facet) دارد. این وجوه بر اساس محل قرار گیری خود دسته بندی و نام‌گذاری می‌شوند. دانستن این اطلاعات لزوما برای افرادی که قصد خرید برلیان دارند لازم نیست، اما می‌‌تواند به شما کمک کند تا فهم بهتری از  برلیان و شیوه برش آن پیدا کنید:

۱. تاج یا Crown

تاج برلیان به قسمت بالایی برش گرد گفته می‌شود که از بخش های زیر تشکیل شده است:

  • بالاترین قسمت تاج را Table Facet می‌نامند که معمولا بزرگترین و پهن‌ترین وجه سنگ به شمار می‌رود.
  •  Star Facets بخشی است که در آن ۸ وجه مثلثی شکل وجود داشته و هر ضلع از این مثلث‌ها، محیط اطراف Table را تشکیل می‌دهد.
  • بخش Bazel Facets از 8 وجه لوزی شکل تشکیل شده و بین دو بخش Table و Gridle قرار دارد.
  • بخش Upper Gridle Facets نیز دارای ۱۶ وجه است که از لبه‌های Gridle به سمت Table کشیده شده است. به این قسمت Upper halves هم گفته می‌شود.

به طور کلی وُجوهی که در تاج برش برلیان قرار دارد، ۳۳ عدد است.

۲. سندانچه یا Pavilion

بخش Pavilion به پایین‌ترین قسمت برش گفته می‌شود که آن هم بخش‌های مختلفی دارد:

  • بخش Pavilion main facets به تعداد ۸ وجه است که لوزی شکل است و بین دو بخش Girdle و Culet قرار می‌گیرد.
  • بخش Lower girdle facets نیز به ۱۶ وجه گفته می‌شود که از قسمت لبه‌های girdle به طرف culet کشیده شده است.
  • لبه یا Girdle به حد فاصل تاج و Pavilion گفته می‌شود که در واقع لبه جدا کننده دو قسمت بالایی و پایینی الماس است و مانند یک کمربند دورتادور الماس را می‌پوشاند.

3. انتها یا culet

بخش Culet انتهایی‌ترین قسمت برش برلیان به شمار می‌رود و وظیفه آن محافظت از انتهای الماس در مقابل ضربه و یا شکستگی است.

در مجموع، تعداد وجوه موجود در pavilion یک برلیان گرد، ۲۵ عدد است. بر همین اساس می‌توان گفت تعداد کل وجه های یک تراش برلیان گرد، ۵۸ عدد است. گاهی اوقات در برخی از تراش‌ها، بخش culet حذف می‌شود و تعداد وجوه به ۵۷ عدد می‌رسد. به این نوع تراش‌ها full cut یا برش کامل نیز گفته می‌شود.

قسمت های مختلف برلیان

سخن آخر

زیبایی یک جواهر به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، درخشش و زیبایی نگین‌های کار شده در جواهرات است. برلیان جذاب‌ترین برش برای سنگ‌های قیمتی و به‌ویژه الماس به شمار می‌رود که می‌تواند جلوه و درخشندگی منحصربه‌فردی به زیورآلات شما ببخشد. هنگام خرید برلیان باید به نوع تراش‌ها و تعداد آن‌ها توجه کنید. همچنین یادتان باشد که این نوع برش تنها روی سنگ‌های قیمتی انجام می‌گیرد. سنگ‌های گرانبها با برش برلیان معمولا دارای شناسنامه جداگانه‌ای هستند که نشان از اصل و مرغوب بودن آن دارد.

شما برای ما بنویسید

شما تراش‌های برلیان را روی کدامیک از انواع سنگ‌های قیمتی بیشتر دوست دارید؟

به نظر شما چطور می‌توان تراش‌های برلیان را از دیگر انواع تراش‌های جواهرات تشخیص داد؟

ما در تریص منتظر شنیدن نظرات ارزشمندتان هستیم. آن‌ها را با ما و دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک گذاری این مطلب
در pinterest به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
favicon

وب اپلیکیشن تریص را صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “share”  را انتخاب کنید.

  2. منو بازشده را به چپ بکشید و گزینه “Add to home screen” را انتخاب کنید.

  3. در مرحله بعد در قسمت بالا روی Add کلیک کنید