شب یلدا ۹۹ – چگونه شب یلدای خوبی در قرنطینه کرونا داشته باشیم؟

شب یلدا در کنار خانوادهروز و شب‌های زیادی در فرهنگ غنی ایرانی وجود دارد که هر ساله آن را جشن می‌گیریم. اما جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین مراسمی که می‌توان از آن یاد کرد، شب یلدا یا شب چله است. هزاران سال است که ما ایرانیان آخرین شب پاییز را که بلندترین و طولانی‌ترین شب سال است، جشن می‌گیریم. جمع شدن در خانه بزرگترهای فامیل و خوردن آجیل و انار و هندوانه زیر کرسی گرم ایرانی، شنیدن قصه‌های ناب قدیمی و حافظ‌خوانی و بازی‌های دسته‌جمعی هیجان‌انگیز، هر سال یک شب یلدای خاطره‌انگیز را برایمان رقم می‌زند. اما یلدای آخرین سال قرن ۱۴ خورشیدی، رنگ و بوی متفاوتی دارد!

بیماری کرونا و همه‌گیری آن همه چیز را تغییر داده و شکل جدیدی را به شب چله بخشیده است. پس اگر دوست دارید بدانید که چطور می‌توان یلدای خوبی در قرنطینه داشت و لذت برد، با تریص همراه شوید:  

شب یلدا ۹۹ کی هست؟

یلدای ۹۹ روز یکشنبه سی‌ام آذر ماه برگزار می‌شود. شبی که همه در تکاپوی خرید خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها با رنگ و لعاب جذاب هستند. سفره شب یلدا آنقدر رنگین است که چشمتان را از زیبایی پر می‌کند. هندوانه‌های شیرین قرمز، انار دانه سرخ، خرمالوی نارنجی، لبوی قرمز شیرین، شیرینی و آجیل، چای خوشرنگ و … رنگ و لعاب سفره شب یلدا را می‌سازند! بسیاری از آدم‌ها آنقدر در چیدن سفره شب یلدا دقت و وسواس به خرج می‌دهند تا زیباترین سفره‌ها را بچینند. سفره شب یلدا ۹۹ هم حتی با تفاوتی که نسبت به سال‌های قبلش دارد، همچنان به زیباترین شکل ممکن و رنگین‌ترین حالت چیده می‌شود.

شب یلدا را در دوران کرونا چگونه برگزار کنیم؟

شب یلدای ۹۹ با دوران کرونا و قرنطینه هم‌زمان شده و رنگ و بوی متفاوتی گرفته است. مهم‌ترین اتفاقی که در یلدای ۹۹ افتاده است، کنسل شدن دورهمی‌ها و ماندن در خانه است. اتفاقی که شاید بسیاری را ناراحت و ناراضی کرده باشد، اما به سلامت ماندن می‌ارزد! حالا برویم و ببینیم که چطور باید یلدای متفاوت ۹۹ را برگزار کرد:

یلدای مجازی و معجزه سلامتی

شب یلدای ۹۹ بهترین فرصت برای ماندن در خانه و تماشای جذاب‌ترین فیلم‌ها با خانواده است. شاید بهتر باشد که یک فیلم طنز و خنده‌دار و یا حتی ترسناک را انتخاب کنید تا پر از هیجان شوید. بلندترین شب سال را با ‌دیدن یک فیلم جذاب در کنار اعضای خانواده‌تان بگذرانید و سلامتی‌ را به هم هدیه کنید.

شب یلدا شام چی بخوریم؟

خیلی از آدم‌ها رسم‌های مختلفی برای شب جله دارند و مانند شب عید نوروز آن را برگزار می‌کنند. برای مثال اقوام کرد سنندج، شب یلدا را با خوردن دلمه برگ می‌گذرانند. وقتش رسیده شما هم یک رسم جذاب و منحصربه‌فرد خانگی برای شب‌های یلدایتان به وجود آورید تا سال‌ها بعد نوه و نتیجه‌هایتان هم آن را برگزار کنند. چه زمانی بهتر از شب یلدای ۹۹ برای خلاقیت و ایده‌های جدید خانوادگی؟!

هدیه شب یلدا بدهید

حالا که قرار است یلدا را در خانه و کنار خانواده کوچکمان برگزار کنیم، خوب است که به هم هدیه بدهیم تا خاطره آخرین شب بلند سال قرن ۱۴ خورشیدی همیشه با ما بماند. برای این‌کار می‌توانید همین حالا نگاهی به کلکسیون یلدایی طلای تریص انداخته و از میان صدها محصولات شیک و خاص مثل دستبند یلدا، گردنبند اناری یلدا، و گوشواره طلای یلدا یک هدیه جذاب با قیمت مناسب برای عزیزان خود بخرید.

سفره شب یلدا جذاب بچینید

درست است که قرار نیست کسی به خانه‌ی شما بیاید، انا برای حفظ روحیه شب یلدا باید تا جای ممکن سنت های آن را به‌جا بیاورید. برای چیدن سفره شب یلدا آنقدر ایده و طرح وجود دارد که کار را برایتان راحت می‌کند. نیازی نیست خوراکی‌های گران قیمت را درون سفره‌تان جای دهید. جذابیت و زیبایی سفره یلدا به همکاری و کنار هم چیدن آن است. با چند رومیزی قدیمی قرمز رنگ، شمع‌های کوچک و بزرگ و خوراکی‌هایی که در دسترس‌تان است و نعمت سلامتی، زیباترین یلدا برایتان رقم می‌خورد.

چینش سفره شب یلدا

فال شب یلدا بگیرید و بختتان را بیازمایید

یلدا در کنار شعر و حافظ و فال‌هایش زیباست. اصلا سنت دیرینه و دوست‌داشتنی شب یلدا همین خواندن شعرهای حضرت حافظ و گرفتن فال و آزمون بخت برای سال پیش رو است. پس یادتان باشد در کنار هم حافظ بخوانید، نیت کنید و فال بگیرید.

در صورتی هم که بلد نیستید فال بگیرید، می‌توانید از فال یلدا آنلاین استفاده کنید. برای این‌کار کافی است مراحل ساده‌ی زیر رادنبال کنید:

  1. ابتدا متن زیر را بخوانید:

ای حافظ شیرازی! تو محرم هر رازی! تو را به خدا و به شاخ نباتت قسم می دهم که هر چه صلاح و مصلحت می بینی برایم آشکار و آرزوی مرا براورده سازی.

  1. سپس چشمانتان را بسته و نیت کنید
  2. حالا فال شب یلدا خود را با تفسیر و معنی بخوانید

حالا با دوستان و فامیل‌هایتان تماس تصویری بگیرید و فال‌هایتان را برای هم بخوانید تا خاطره شب یلدای ۹۹ ماندگار شود.

فال شب یلدا

جدیدترین مدل‌های سفره شب یلدا

می‌توان گفت زیباترین و نوستالژی‌ترین مدل‌های سفره شب چله سفره‌های سبک سنتی هستند. پارچه‌های مخملی قرمز همراه با سرمه‌دوزی یا طرح‌های ترمه و ترنج ظاهر سفره‌تان را قدیمی و جذاب می‌کند. ظرف‌های مسی یا رویی، مجمعه‌های بزرگ لب‌ دال‌بری، ظرف‌های گل‌سرخی مادربزرگ‌ها و سماور زغالی با استکان‌های کمر باریک و شمعدان‌های لاله عباسی، یک تزیین جذاب برای سفره شب یلدا سنتی هستند.

امروزه طرح‌های جدید و مدرنی هم از سفره شب یلدا وجود دارد که بسیاری از مدرن‌پسندان آن را انتخاب می‌کنند. ظرف‌های جدید و به شکل انار یا ظروف ست با طرح‌های هندوانه، شمعدان‌های ساده و امروزی و ظروف بلوری، همگی یک سفره یلدای مدرن را برایتان می‌سازند.

در شب یلدا رسم زیبایی به نام شب چله‌ای برای عروس برگزار می‌شود. کسانی که نامزد دارند و یا عقد کرده هستند و هنوز زندگی مشترکشان در خانه مستقل خودشان آغاز نشده، برای عروس خود هدیه می‌خرند و با تزیینات زیبایی از خوراکی‌های یلدا به خانه عروس روانه می‌شوند. هدیه یلدای عروس خانم‌ها، معمولا یک قطعه طلا همراه با لباس‌های زمستانی است و ظروف آجیل و انار و هندوانه با تزیینات خاص و منحصربه‌فرد هم همراه با آن‌ها برده می‌شود.

اگر سررشته زیادی برای تزیین سفره یلدای عروس ندارید، این کار را به گل‌فروشی‌ها و مغازه‌های میوه‌آرایی بسپارید تا یک هدیه شیک و زیبا تهیه کنید.

بازی‌های مناسب شب یلدا

مگر می‌شود شب یلدا باشد و بازی‌های یلدایی را انجام نداد؟ در اینجا بهترین بازی‌هایی را که می‌توان در شب یلدا انجام داد و از آن لذت برد، برای شما توضیح می‌دهیم:

جذاب‌ترین بازی یلدا، دبرناست. بازی قدیمی و پرهیجانی که از کودکان یا مسن‌ترها می‌توانند انجام دهند. این بازی شامل کارت‌های بزرگی است که روی آن‌ها چندین عدد مختلف نوشته شده‌اند و اعداد هر کارت با دیگری تفاوت دارد. مهره‌هایی هم وجود دارند که همه اعداد از ۰ تا ۱۰۰ روی آن قرار دارند. یک نفر مسئول خواندن اعداد است. عددها به صورت شانسی خوانده می‌شوند و هر کس که آن عدد را درون کارتش داشته باشد، روی آن یک مهره قرار می‌دهد. این بازی آنقدر ادامه پیدا می‌کند که یک نفر تمام اعداد روی کارتش خوانده شود و آنوقت خودش را به عنوان دبرنا معرفی می‌کند! به همین راحتی و جذابیت می‌توانید یک بازی یلدایی دورهمی انجام دهید. این بازی را از مغازه‌های بازی فکری یا اسباب‌بازی فروشی‌ها تهیه کنید و شب یلدای ۹۹ را با آن بگذرانید.

یلدا با شعر و حافظ‌خوانی پیوند خورده است. پس چه بازی‌ای جذاب‌تر مشاعره؟ هر چند نفر که هستید بازی مشاعره را انجام دهید و از آن لذت ببرید. مشاعره را می‌توانید با کل فامیل و به صورت مجازی و تصویری هم بازی کنید و از هیجان آن لذت ببرید.

پانتومیم بازی جذاب دیگری است که هر سن‌وسالی می‌تواند آن را انجام دهد. حالا که قرار است شب یلدا را مجازی برگزار کنیم، با فامیل و دوستانتان ارتباط تصویری بگیرید و هر کدامتان یک تیم شوید. پانتومیم را از پشت گوشی‌های موبایل بازی کنید و با این کار همچنان کنار یکدیگر باشید.

امروز اپلیکیشن‌هایی هم برای این بازی وجود دارند که کلمات یا جملات را به شما می‌دهند و فقط کافیست آن‌‌ها را اجرا کنید.

سخن اخر

طولانی‌ترین شب سال را یلدا می‌نامند و هزاران سال است که ایرانیان در آخرین شب پاییز رنگارنگ، آن را جشن می‌گیرند. شب یلدای ۹۹ به کرونا و دوران قرنطینه پیوند خورده و همه را خانه‌نشین کرده است. اما می‌توان این شب بلند را با زیباترین اتفاقات و جذاب‌ترین کارها ماندگار و خاطره‌انگیز کرد. پس قشنگ‌ترین سفره شب یلدا را بچینید و دیدارهایتان را مجازی کنید تا هم آخرین یلدای قرن 14 را بگذرانید و هم سلامت بمانید.

اشتراک گذاری این مطلب
در pinterest به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
favicon

وب اپلیکیشن تریص را صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “share”  را انتخاب کنید.

  2. منو بازشده را به چپ بکشید و گزینه “Add to home screen” را انتخاب کنید.

  3. در مرحله بعد در قسمت بالا روی Add کلیک کنید