سکه بهار آزادی چیست و چه تفاوتی با سکه امامی و طرح قدیم دارد؟

مهم نیست قصد سرمایه گذاری روی سکه دارید، می‌خواید اون‌رو هدیه بدید، یا قصد فروش سکه برای رفع نیاز مال دارید. بدون داشتن اطلاعات کافی درمورد سکه طلا و انواع اون، هم ممکنه ضرر کنید، و هم ممکنه سکه قلابی رو به عنوان سکه اصل بهتون بفروشن. توی این مقاله از سیر تا پیاز انواع سکه طلا بخصوص سکه بهار آزادی بهتون گفتیم، وزن هرکدام رو گفتیم، از سالهای ضرب اونها گفتیم، و برای سرمایه گذاری روی طلا راهنماییتون کردیم. پس حتما تا آخرش رو بخونید، و در انتها اگر سوالی براتون باقی موند خوشحال می‌شیم باهامون درمیون بذارید. 

تفاوت سکه امامی با سکه آزادی

سکه بهار آزادی چیست؟

اگر اهل خرید سکه طلا هستید و آن را به عنوان بهترین گزینه برای هدیه دادن و یا پس‌انداز انتخاب می‌کنید، باید انواع سکه طلا و ویژگی‌های آن را هم بشناسید. اگر در طرح‌ها و ویژگی‌های هر نوع سکه دقت کنید، می‌توانید خریدی آسان داشته باشید و مطمئن باشید که پولتان را در جای بدی سرمایه گذاری نکرده‌اید.
سکه بهار آزادی که این روزها طرفداران زیادی هم دارد و همیشه بر سر قیمت آن بحث وجود دارد، با نام سکه تمام بهار هم شناخته می‌شود. این سکه که از طلای 22 عیار ساخته می‌شود، معیار مشخصی برای سنجش وضعیت بازار سکه است. سکه بهار آزادی سکه‌ای است که با حفظ وزن و عیار خود، جایگزین سکه‌های قدیمی شد.
این نوع سکه بعد از انقلاب اسلامی ایران، به دو شکل ضرب و در بازار عرضه شد و امروزه با نام‌ سکه طرح جدید یا امامی و سکه طرح قدیم یا بهار آزادی شناخته می‌شود.

فرق سکه امامی با بهار آزادی چیست؟

تاریخ ضرب سکه امامی

۱. تفاوت در طرح

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ضرب سکه طی سال‌های مشخصی به دو صورت انجام گرفت و با طرح‌های مختلفی عرضه شد.
• سکه طلای طرح قدیم سکه‌ای است که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شده و با نام طرح قدیم معروف است. دو طرف این سکه با طرح‌هایی تزیین شده که یک طرف آن نام حضرت علی (ع) (به صورت سه بار تکرار نام علی با خط تزیینی و به صورت یک شش ضلعی) همراه با عبارت “بانک ملی ایران” حک شده است. روی دیگر سکه طرح قدیم هم تصویری از بارگاه امام رضا (ع) و جمله “اولین بهار آزادی” وجود دارد.
• نوع دیگر سکه بهار آزادی، سکه طلا طرح جدید یا سکه امامی است. این نوع سکه از سال ۱۳۷۰ به بعد ضرب و وارد بازار طلا و سکه شد. تصویر یک روی سکه تمام بهار جدید، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یعنی امام خمینی (ره) را نشان می‌دهد و روی دیگر سکه به تصویر بارگاه امام رضا (ع) مزین شده است.

۲. تفاوت در قیمت

در گذشته نرخ این دو سکه، یعنی سکه طرح جدید (امامی) و سکه طرح قدیم در بازار آزاد به هم نزدیک بود. به این صورت که سکه طرح قدیم بین هزار تا 3 هزار تومان ارزان‌تر از سکه طرح جدید در بازار خرید و فروش می‌شد. اما از چند ماه پیش فاصله قیمتی بین این دو نوع سکه بیشتر شده و به 250 تا 300 هزار تومان رسیده است که همچنان سکه طرح قدیم ارزان‌تر از سکه طرح جدید است.

۳‌. تفاوت در تعداد خریداران و متقاضی

آنچه که امروز به عنوان سکه تمام در بازار طلا و جواهرات خرید و فروش می‌شود، معمولا سکه طرح جدید بهار آزادی است. سکه طرح قدیم متقاضی کمتری دارد و همین ویژگی است که فاصله قیمتی آن را با سکه طرح جدید بیشتر می‌کند. اگرچه سکه طرح قدیم همچنان در بازار موجود است، اما طرفدار و خریداران آن کمتر تمایل به خرید و فروش دارند و فروش آن روند نزولی را طی می‌کند.

وزن سکه بهار آزادی چقدر است؟

وزن سکه بهار آزادی چه طرح امامی باشد و چه طرح قدیم، هیچ فرقی با هم ندارد. هردونوع سکه طلا با وزن ۸/۱۳۹۵۸ گرم و عیار ۹۰۰ در هزار ضرب می‌شود.

فرق ربع سکه با سکه یک گرمی چیست؟

سکه بهار آزادی امامی از نظر قطع به چهار نوع مختلف تقسیم می‌شود.

۱. سکه تمام
۲. نیم سکه
۳. ربع سکه
۴. سکه یک گرمی

خصوصیات وزنی و اندازه‌ هرکدام را در جدول زیر می‌بینید:

 

نام سکه

عیار

وزن (G)

قطر (MM)

سکه تمام

۲۲

۸.۱۳۳

۲۲

نیم سکه

۲۲

۴.۰۶۶۵

۱۹

ربع سکه

۲۲

۲.۰۳۲۲۵

۱۴

سکه یک گرمی

۲۲

۱.۰۱

۱۳.۳

نام سکه عیار وزن (g) قطر (mm)
سکه تمام 22 8.133 22
نیم سکه 22 4.0665 19
ربع سکه 22 2.03225 14
سکه یک گرمی 22 1.01 13.3

به غیر از تفاوتی که در وزن دو سکه وجود دارد، ربع سکه بهار آزادی از سال‌های گذشته در بازار وجود داشته است و همراه با سکه تمام بهار و نیم سکه به فروش می‌رسید. این سکه از نظر وزنی در سطح پایین‌تری از سکه امامی و نیم سکه قرار دارد و به همین دلیل با قیمتی کمتری هم فروخته می‌شود.
از سال ۱۳۹۰ به بعد، از آنجایی که قدرت خرید مردم برای تهیه انواع سکه‌ها پایین آمده بود و قیمت سکه طلا هم روز به روز افزایش می‌یافت، سکه یک گرمی نیز ضرب شد. بنابراین می‌توان آن را از جمله سکه‌های جدید ضرب شده در بازار طلا دانست. سکه یک گرمی وزن کمتری نسبت به ربع سکه دارد و به همین دلیل هم با قیمتی کمتر فروخته می‌شود.

بنابراین تفاوت ربع سکه بهار آزادی و سکه طلای یک گرمی را می‌توان در سه مورد کلی خلاصه کرد:

۱. قدمت:

ربع سکه قدمت بسیار بیشتری نسبت به سگه یک گرمی در بازار دارد.

۲. وزن:

وزن ربع سکه ۲ گرم و ۰/۰۳۳ سوت و وزن سکه یک گرمی ۱ گرم و ۰/۱ سوت است.

۳. قطر:

قطر ربع سکه ۱۴ میلی‌متر و قطر سکه یک گرمی ۱۳/۳ میلی‌متر است.

فرق سکه بهار آزادی با سکه پارسیان

با بالا رفتن قیمت طلا و سکه در بازار و کاهش قدرت خرید مردم، سکه‌هایی با وزن و عیار گوناگون با نام سکه پارسیان به بازار آمد. سکه پارسیان به دلیل شباهتی که با سکه‌های بهار آزادی دارد، با نام سکه شناخته می‌شود. وزن سکه پارسیان ثابت نیست و معمولا وزنی بین ۵۰ سوت تا ۲ گرم دارد و عیار آن ۱۸ یا همان ۷۵۰ است.

فرق سکه بهار آزادی با سکه پارسیان را می‌توان در به این صورت بیان کرد:

۱. قدمت:

سکه بهار آزادی سال‌ها پیش از به‌وجود آمدن سکه پارسیان وجود داشته و در میان مردم بسیار شناخته‌شده‌تر هستند. اما سکه‌های پارسیان تقریبا جدید است و به علت شباهت به سکه بهار آزادی با نام سکه شناخته می‌شود.

۲. وزن:

وزن سکه‌های بهار آزادی، از هر نوعی که باشند ثابت است. برای مثال سکه تمام بهار آزادی، نیم سکه، ربع سکه و سکه یک گرمی همیشه با وزن ثابت و مشخصی به فروش می‌رسد. در حالیکه وزن سکه پارسیان با بودجه شما و وزن آن از ۵۰ سوت تا ۲ گرم قابل تغییر است.

۳. عیار:

سکه‌ بهار آزادی با عیار ۲۲ یا ۹۰۰ در بازار عرضه می‌شود در حالیکه عیار سکه پارسیان ۱۸ یا ۷۵۰ است.
بنابراین هنگام خرید سکه باید به ویژگی‌ها و تفاوت‌های سکه‌ها با یکدیگر توجه کنید.

آیا ارزش تمام سکه و سکه امامی به یک اندازه رشد می‌کند؟

بسیاری از خریداران سکه، به طور دائم با این پرسش روبه‌رو هستند که کدام سکه گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری است و آیا تمام سکه و سکه امامی به یک اندازه رشد می‌کنند؟
پاسخ این پرسش برای کسانی که سکه‌ها را با هدف سرمایه‌گذاری و پس‌انداز می‌خرند بسیار اهمیت دارد.
بررسی روند رشد قیمت سکه‌ها نشان می‌دهد که سکه تمام بهار آزادی کمترین میزان افزایش قیمت را به خودش اختصاص داده است. در حالیکه ربع سکه با بیشترین افزایش در قیمت، رتبه اول را به نام خودش کرده است. همچنین با مقایسه تمام سکه و سکه امامی به خوبی متوجه می‌شوید که سکه امامی تا حدود 1.5 برابر بیشتر از تمام سکه افزایش قیمت داشته و برای خریداران آن سود بیشتری دارد.

نمودار تفاوت رشد قیمت سکه امامی و تمام سکه بهار آزادی

نمودار رشد قیمت سکه امامی و تمام سکه بهار آزادی

اینفوگرافی سکه طلا

چرا قیمت ربع سکه بیشتر از تمام سکه بهار آزادی رشد می‌کند؟

اگر سری به جداول رشد قیمتی سکه‌های طلا بزنید و یا تفاوت قیمت هر سکه را در چند ماه اخیر بررسی کنید، می‌بینید که ربع سکه با بیشترین افزایش قیمتی، گوی سبقت را در بازار طلا و سکه ربوده است‌.
به دلیل پایین تر بودن قیمت ربع سکه نسبت به تمام سکه، متقاضیان بیشتری برای خرید ربع سکه وجود دارد. و بر اساس اصل عرضه و تقاضا، وقتی میزان عرضه دو محصول ثابت باشد اما تقاضا برای آن‌ها افزایشی، شیب افزایش قیمت بر اساس میزان تقاضا بالا می‌رود. در نتیجه تقاضای بیشتر برای ربع سکه باعث ایجاد فشار بیشتر بر قیمت آن می‌شود.
از طرف دیگر، معامله‌کنندگان بزرگ که قبلا تمایل بیشتری برای خرید و سرمایه‌گذاری روی سکه امامی داشتند، با دیدن رشد اخیر قیمت ربع سکه، تمایل بیشتری برای تهیه سکه‌های کوچک پیدا کرده‌اند.

به این صورت می‌بینیم که قیمت ربع سکه بیشتر از تمام سکه رشد می‌کند.

پنج نکه مهم خرید سکه طلا

۱. سال ساخت سکه

زمانی که برای خرید سکه طلا اقدام می‌کنید، توجه داشته باشید که سکه‌های سال ۱۳۸۶ به بعد را بخرید. چراکه بازار سکه‌های سال ۸۶ به بالا از رونق بسیار بیشتری در رشد قیمتی و خرید و فروش، نسبت به سکه‌هایی با سال‌ کهنه‌تر برخوردار هستند.

۲. طرح یا ضرب بانک

توجه داشته باشید، سکه‌ای را که می‌خرید حتما طرح یا ضرب بانک باشد. بسیاری از اوقات اتفاق می‌افتد که برای فروش سکه‌هایتان به مغازه مراجعه می‌کنید و فروشنده به شما می‌گوید که این طرح بانک یا ضرب شده بانک مرکزی نیست. البته این مساله بیشتر درباره ربع سکه، نیم سکه و سکه‌های یک گرمی اتفاق می‌افتد ولی درباره سکه‌های طرح جدید تمام بهار آزادی به ندرت با این مورد مواجه می‌شوید.

۳. بررسی قیمت سکه پیش از خرید

پیش از خرید هر نوع سکه‌ای حتما قیمت روز آن را از چند مغازه معتبر بپرسید یا آن را از طریق سایت‌های مورد اطمینان طلا و سکه چک کنید. این کار کمک می‌کند که مورد سوء‌استفاده افراد سودجو قرار نگیرید.

۴. توجه به وکیوم و آدرس مغازه

سکه‌ها را فقط با وکیوم و اسم، آدرس و مشخصات همان مغازه‌ای که از آن خرید می‌کنید تهیه کنید. این کار کمک می‌کند که هنگام فروش سکه، آن را قیمت بهتری به همان مغازه‌ بفروشید. همچنین توجه به این نکته راهی برای اطمینان از اصل بودن سکه است.

۵‌. سکه را از مراکز معتبر بخرید

برای خرید سکه به مراکز معتبر و قابل اطمینان بروید. اگر در پایتخت زندگی می‌کنید، می‌توانید به مراکز بورس یا بازار طلای سبزه‌ میدان و یا چهارراه استانبول مراجعه کنید.
تهیه سکه از مراکز معتبر، با هولوگرامی طلایی‌رنگ و کد شامد روی پرس سکه همراه است. این ویژگی راهی برای اطمینان از اصل بودن سکه، درج آدرس و مشخصات مغازه و جلوگیری از کلاهبرداری است.

تفاوت قیمت خرید سکه بهار آزادی با قیمت فروش آن چقدر است؟

اگرچه در سال های اخیر تفاوت قیمت میان خرید سکه و فروش آن به ثبات نسبی رسیده است، اما همچنان اختلاف قیمتی میان آن‌ها وجود دارد. تفاوت قیمت میان خرید و فروش تمام سکه امامی از حدود 40تا 100هزار تومان است.

آیا تاریخ ضرب سکه در قیمت آن تاثیر دارد؟

تاریخ ضرب سکه بر روی آن نوشته شده است. این تاریخ برای سکه های امامی سال 1386 است. زیرا این سال، تنها سالی بود که بانک مرکزی اقدام به چاپ سکه امامی کرد. اگر تاریخ چاپ شده بر روی سکه هر زمانی قبل یا بعد از آن باشد، قیمت سکه بر اساس وزن طلای آن مشخص می‌شود.

فرمول محاسبه قیمت سکه های متفرقه چیست؟

فرمول محاسبه قیمت سکه های غیر از سال 1386 بر این اساس است:

سخن آخر

سکه یکی از بهترین گزینه‌ها برای هدیه دادن و همچنین پس‌انداز و سرمایه‌گذاری است. سکه‌ها در انواع مختلفی به فروش می‌رسند که نوع تمام آن، در دو طرح قدیم و جدید است. برای خرید سکه‌ها بهتر است نکات مهمی را که بیان کردیم به دقت رعایت کنید.

به این صورت می‌توانید از اصل بودن سکه‌ها مطمئن باشید. در این مقاله مهمترین نکات درباره خرید سکه طرح قدیم و طرح جدید را برایتان بیان کردیم تا خریدی راحت‌تر و ایمن‌تری داشته باشید. شما کدامیک از انواع سکه‌ها را برای هدیه دادن یا سرمایه‌گذاری ترجیح می‌دهید؟

اشتراک گذاری این مطلب
در pinterest به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “سکه بهار آزادی چیست و چه تفاوتی با سکه امامی و طرح قدیم دارد؟

  1. Sia گفت:

    فرمول محاسبه اشتباهه عزیز
    وزن سکه ضرب در ۹۰۰ تقسیم بر ۷۵۰

    1. نویسنده گفت:

      مرسی بابت یادآوریتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
favicon

وب اپلیکیشن تریص را صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “share”  را انتخاب کنید.

  2. منو بازشده را به چپ بکشید و گزینه “Add to home screen” را انتخاب کنید.

  3. در مرحله بعد در قسمت بالا روی Add کلیک کنید