داستان های سیاه از جمعه سیاه – بلک فرایدی چیست، چگونه از آن استفاده کنیم و داستان های عجیب آن

جمعه سیاه یا بلک فرایدی اتفاق جدیدی است که در چندسال اخیر در ایران رواج یافته. جمعه‌ای که همه فروشندگان تخفیفات خانمان سوز به محصولاتشون می‌زنند و می‌شنویم که مردم دنیا برای 20-30 درصد تخفیف بیشتر ساعت ها جلوی درب فروشگاه‌ها صف می‌بندند. توی این مقاله می‌خوایم از ریشه های تاریخی شکل گرفتن حراج جمعه سیاه براتون بگیم، داستان های باورنکردنی از زبان افراد واقعی براتون نقل کنیم که اتفاقات عجیب و غریبی رو در این روز مشاهده کردن، و بهتون بگیم که چجوری از تخفیفات این روز به شکل صحیح استفاده کنید تا بتونید بیشترین سود ممکن رو از اون ببرید. پس حتما تا آخر این متن رو بخونید. 

اصلا بلاک فرایدی چیست و چرا جمعه سیاه نام گرفت؟

داستان ها و روایات عجیب غریب زیادی توی فضای اینترنت درمورد چیستی بلک فرایدی و ریشه های اون دست به دست می‌شه. از تخفیف برای خرید برده در دوران برده‌داری آمریکا، تا احتکار طلا توسط دو دلال بازار سرمایه آمریکا برای بالابردن قیمت اون. به خاطر همین ما تصمیم گرفتیم تا برای درآوردن ته‌توی ریشه های واقعی اون آستین بالا بزنیم.

برای اینکار باید شمارو به فیلادلفیای آمریکا در دهه 50 میلادی ببریم. هر ساله در روز جشن شکرگزاری، رسمی بین آمریکایی ها وجود داره که خیلی شبیه رسم سال تحویل ما ایرانی ها است. توی این روز، همه‌ی افراد خانواده به دور همدیگه جمع می‌شوند و طبق رسمی قدیمی، نهار رو باهم میل می‌کنند. فردای این روز نیز، یکی از مهم ترین مسابقات فوتبال آمریکایی در این شهر برگزار می‌شود: مسابقه سالانه میان نیروی زمینی ارتش و نیروی دریایی.

 این مسابقه سالانه میلیون ها نفر رو از سرتاسر آمریکا به این شهر می‌کشونه. و زمانی که میلیون ها نفر آدم کنار هم جمع می‌شن، چه اتفاقی بَدی ممکنه بیفته؟؟؟ خب معلومه! نه تنها خیابان ها شلوغ می‌شه، بلکه توی این شلوغی و هرج‌ومرج ها خیلی چیز ها توی شهر ممکنه به هم بریزه، میزان دزدی های کوچک از مغازه ها و فروشگاه های زنجیره‌ای افزایش پیدا می‌کنه، بین مردم درگیری به‌وجود میاد، به ساختمان ها و اموال عمومی آسیب می‌رسه. به همین دلیل اهالی شهر فیلادلفیا به این روز لقب “جمعه سیاه” رو دادن.

و البته طولی نکشید که تعدادی از فروشندگان خوش فکرتر، از این افزایش جمعیت و افزایش تقاضا برای رد کردن محصولاتی استفاده کردن که در یک سال گذشته توی انبار ها مونده و رسوب کرده. و ایده تخفیفات جمعه سیاه از اینجا آغاز شد. و حالا جمعه سیاه سال 99 بسیار فراتر از مرز های فیلادلفیا رفته و تا ایران هم رسیده.

در جمعه سیاه چه چیز هایی می‌توان خرید

در سال های اخیر، تقریبا همه جور فروشگاهی رو می‌توان پیدا کرد که به مناسبت جمعه سیاه تخفیف گذاشته: از لباس فروشی و لوازم آرایشی، تا لوازم الکترونیکی، قطعات یدکی خودرو، و حتی بیمه فروشی. و حالا برای اولین بار نیز فروشگاه آنلاین طلای تریص تخفیف جمعه سیاه طلا رو در ایران ارائه کرده و تا 40% تخفیف بلک فرایدی به شما در خرید طلا می‌ده! این یعنی انگار دارید طلا رو با قیمت پارسال  می‌خرید! پس بهترین فرصت برای سرمایه گذاری، خرید هدیه، و خرید زیورآلاتیه که مدت هاست می‌خواید بخریدشون، اما پولتون نمیرسیده!

داستان های عجیب جمعه سیاه از زبان فروشندگان

حالا که بلک فرایدی اینقدر طرفدار پیدا کرده، هر ساله میلیون ها آدم به امید گرفتن تخفیفات شدید از خونه هاشون بیرون می‌زنن و به سراغ فروشگا‌هایی می‌روند که تخفیف جمعه سیاه دارن. و و زمانی که میلیون ها نفر آدم کنار هم جمع می‌شن، چه اتفاقی بَدی ممکنه بیفته؟؟؟

وقتی گردوخاک ها فرو می‌شینه، بسیاری از فروشندگان و کارکنان فروشگاه های بزرگ جلو میان و از تجربیاتشون در مورد جمعه سیاه می‌گن. توی این مقاله تعدادی از عجیب ترین ها و سیاه ترین های اونا رو براتون گردآوری کردیم تا با عمق این سیاهی آشنا بشید:

  • دزد خرچنگ ها

 به گفته کاربری به نام Nickdubs که نگهبان یکی از فروشگاهای Sam’sclub است گفته: پیرزنی سعی می‌کرده تا از هرج و مرج به وجود آمده برای دزدی استفاده کنه. برای اینکار خرچنگ های یخ زده را از فریزر برمی‌داشته و در شلوار خودش جاساز می‌کرده!

جمعه سیاه فروشگاه sam's club

  • بخاطر یک مشت دی‌وی‌دی

کاربر به نام Wildfires که در فروشگاه والمارت کار می‌کرده گفته: یک کاتر در دستم گرفته بودم و وقتی قصد باز کردن کارتن محصولات رو داشتم، شخصی از پشت محکم به من خورد و با کاتر روی زمین افتادم. وقتی بلند شدم دیدم که دستم گوش تا گوش بریده شده. وقتی دستم رو پانسمان کردم و برگشتم سر کار،  تعدادی دی‌وی‌دی دیدم که روی زمین افتاده بود. وقتی که داشتم آن‌ها رو از روی زمین برمی‌داشتم تا سرجای خود بذارم، شخصی با مشت توی صورتم کوبید و دی‌وی‌دی ها رو از دست کشید. بعد از این اتفاقا دیگر هیچ وقت در روز جمعه سیاه سر کار نرفتم!

جمعه سیاه والمارت

  • خون به پا خواهد شد

کاربر دیگری به نام InfinityKitty که او هم در والمارت کار می‌کرده نوشته: زنی یک جعبه ماشین اسباب بازی بزرگ در دست داشت که 30% تخفیف خورده بود و درحال رفتن به سمت صندوق فروشگاه بود (از آن مدل ماشین هایی که کودک می‌تواند درآن بنشیند و با آن رانندگی کند). در این میان زن دیگری او را می‌بیند و محکم اورا زمین می‌زند تا جعبه را از دست او بگیرد. زنی که زمین خورد، 3 هفته پیش عمل قلب باز انجام داده بود و هنوز در دوران نقاهت بود. وقتی زمین افتاد سخت صدمه دید و دور و بر او همه جا خون ریخت. یک عالمه خون. در حالی که تلاش می‌کردم به او کمک رسانی کنم و با اورژانس تماس می‌گرفتم، زن دوم را می‌دیدم که پای صندوق در حال پرداخت برای ماشین اسباب بازی بود!

  • دزد پخش کننده بلوری

کاربری به نام gointhefridge که در فروشگاه Best Buy کار می‌کرده گفته: این ماجرا یکم عجیبه. در روز جمعه سیاه مردی رو دیدیم که مشغول جا کردن جعبه‌ی یک پخش کننده Blu-ray در شلوارش بود و قصد دزدیدن آن را داشت. و من و همکارم از شدت خنده توانایی این را نداشتیم که جلو برویم و جلوی او را بگیریم!

جمعه سیاه فروشگاه best

  • به کاه دان زدی

کاربری به نام ChickenHauler نوشته که: من در فروشگاه کار نمی‌کنم. اما راننده‌ی کامیون‌هایی هستم که به فروشگاه بار می‌رساند. مدیر فروشگاه به خریدارانی که نتوانسته بودند قبل از اتمام موجودی تلویزیون بخرند، قول داده بود که بار جدید تلویزیون با ماشین بعدی به فروشگاه می‌رسد. و این افراد هم جلوی درب پشتی فروشگاه منتظر رسیدن کامیون بودند. و زمانی که من رسیدم، به خودشان اجازه دادند که به سمت ماشین من هجوم آورده و به قصد بردن تلویزیون ها درب کانتینر عقب ماشین را بدون اجازه باز کنند. خیلی دوست‌دارم بدونم چه حسی پیدا کردند وقتی با محموله دستمال توالت روبرو شدند.

  • خجالت آمیز ترین دزدی

کاربری به نام madamimadam89 نوشته: پیرزنی را دیدم که یک دستگاه بستنی ساز را از توی سبد مردی برداشت که با ویلچر اوتوماتیک به فروشگاه آمده بود. وقتی مرد نگهبان را صدا زد، پیرزن کاملا منکر انجام هرگونه خطا شد و گفت که مرد قصد دارد به خاطر ناتوانی خود جلب توجه کند و از دیگران امتیاز ویژه بگیرد. وقتی پیرزن به صندوق من رسید و شروع به حساب کردن وسایل توی سبد خود کرد، من بستنی ساز را از توی سبد او برداشتم و به او اجازه خرید آن را ندادم. این‌ همه بی‌آبرویی فقط بخاطر یک تخفیف 20 درصدی!

  • 24 ساعت بیخوابی

کاربر دیگری به نام Curious20 نوشته: به مدت 24 ساعت پشت درب ورودی والمارت چادر زدم. سرمای گزنده زمستان برفی رو تحمل کردم تا بتوانم یک LCD 70 اینچ رو که 50% تخفیف داشت بخرم. وقتی اون‌رو برداشتم و توی صف پرداخت ایستادم شخص دیگری هم که یک LCD مانند من در دست داشت پشت سرم ایستاده بود و باهم شروع به صحبت کردیم. از او پرسیدم که از کِی برای برداشتن LCD به فروشگاه آمده. و او گفت که همین 5 دقیقه پیش به فروشگاه آمدم!

پایان جمعه سیاه سپید است

خوشبختانه امروزه تخفیف بلک فرایدی فروشگاه های آنلاین بسیار بیشتر از فروشگاه های فیزیکی است. همچنین خرید از اون‌ها هم کم خطرتر و راحت‌تر از فروشگاه فیزیکی است. دیگر نیازی به خوابیدن توی سرما پشت درب فروشگاه، بردن لوازم دفاع شخصی و موارد این‌شکلی نیست. بهترین فروشگاه های ایرانی نیز که بالاترین میزان تخفیف جمعه سیاه رو ارائه می‌کنن، فروشگاه های آنلاین هستند. به همین خاطر امروزه کمتر شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.

جمعه سیاه ایران چگونه است؟

خوشبختانه ما در ایران تجربه سالها نذری دادن و مدیریت جمعیت از این طریق رو داریم. در عین حال، اکثر فروشگاه ها تخفیف جمعه سیاه چندان دلچسبی نمی‌دهند که منجر به ازدحام جمعیت زیادی شود. البته ما در فروشگاه تریص گلد تخفیف جمعه سیاه روی طلا تا سقف 40% داریم. پس شاید جزو معدود فروشگاهایی باشیم که تخفیف واقعی جمعه سیاه رو در ایران ارائه می‌کنیم.

جمعه سیاه در ایران چه روزی است؟

جمعه سیاه سال 99 روز جمعه 7 آذر 99 است. تاریخ بلک فرایدی در ایران با آمریکا یکی است. پس از این به بعد هروقت خواستید بدونید بلک فرایدی چه تاریخی است، آخرین جمعه نوامبر رو یادتون باشه.

 

چگونه بیشترین استفاده رو از تخفیف های جمعه سیاه سال 99 ببریم؟

برای اینکه بتونید بیشترین سود و استفاده رو از تخفیفات بلک فرایدی در ایران ببرید، نکات زیر رو رعایت کنید:

  1. از یک هفته قبل، محصولاتی رو که نیاز دارید یادداشت کنید و بودجه مورد نظرتون رو تعیین کنید.
  2. بر اساس نوع محصولات انتخابی، فروشگاه های معروف توی این حوزه رو پیدا کنید و صفحات مجازی و سایتشون رو پیدا کرده و روزانه بررسی کنید تا از تخفیفاتشون و درصد اون‌ها خبر دار بشید.
  3. مطمئن بشید که تخفیفات جمعه سیاه واقعی باشه. مثلا سایت ما تا 40% تخفیف جمعه سیاه طلا داره. و این تخفیف واقعی و تکرار نشدنیه. اما ممکنه برخی از فروشگاه ها قیمت های خودشون رو به صورت مقطعی افزایش بدن، و بعد روی قیمت افزایش داده شده تخفیف قائل بشن. پس از چندروز قبل قیمت هارو زیر نظر داشته باشید.
  4. وقتی که تخفیف جمعه سیاه شروع شد، در سریع ترین زمان ممکن محصولات مورد نظرتون که تخفیف واقعی دارن و با بودجه شما هم‌خوانی دارن رو بخرید. چون به خاطر میزان تخفیف بالا، موجودی اکثر محصولات پر طرفدار در مدت زمان کوتاهی تمام می‌شه.
  5. پس از اتمام خرید، باقی محصولات فروشگاه های پر تخفیف رو بررسی کنید. اینجوری می‌تونید پیش زمینه‌ای برای جمعه سیاه سال 1400 داشته باشید تا بتونید برای اون‌موقع برنامه ریزی کنید. و در طول سال اگر به خرید محصولی نیاز پیدا کردید، شاید بتونید اون‌ رو به بلک فرایدی سال 1400 موکول کنید.

اشتراک گذاری این مطلب
در pinterest به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
favicon

وب اپلیکیشن تریص را صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “share”  را انتخاب کنید.

  2. منو بازشده را به چپ بکشید و گزینه “Add to home screen” را انتخاب کنید.

  3. در مرحله بعد در قسمت بالا روی Add کلیک کنید