قبل از خرید انگشتر نامزدی این موارد رو بدونید! راهنمای کامل انتخاب و خرید حلقه نامزدی

انتخاب انگشتر نامزدی مناسب و زیبا اگر به اندازه انتخاب نامزد مناسب سخت نباشد، از آن ساده تر هم نیست! با توجه به مدل ها، طرح ها و رنگ های مختلفی که توی بازار وجود داره، و قیمت بالای این حلقه ها، اگر بعد از ساعت ها گشت‌وگذار بی‌نتیجه تصمیم به خودکشی گرفتید، کاملا حق دارید.

اما نگران نباشید، ما توی این مطلب جامع از سیر تا پیاز اصول انتخاب و خرید انگشتر نامزدی رو برای همه افراد و اشخاص و سلیقه ها و جنسیت ها توضیح دادیدم. چه شادوماد باشید و چه مادر عروس، این مطلب مناسب شماست. 

انگشتر نامزدی را چگونه انتخاب کنیم

انگشتر نامزدی چیست؟

سنت‌های عقد و ازدواج ایرانی بسیار مفصل اند و با مراسم‌های خاصی همراه هستند. هر مرحله از ازدواج، سنت ویژه خود را دارد و کارهای منحصربه‌فردی هم در آن صورت می‌گیرد. امروزه حتی با کمرنگ‌تر شدن این سنت‌ها، برخی از آن‌ها همچنان پابرجا هستند. مهم‌ترین اتفاقی که هنگام مراسم‌ها رخ می‌دهد، خرید حلقه است‌. این حلقه، ممکن است انگشتر نشان، انگشتر نامزدی  و یا حلقه ازدواج باشد. به هر حال یکی از طرفین، آن را به دیگری هدیه می‌کند.

انگشتر نامزدی برای اولین بار در سال ۱۴۷۷ میلادی و در کشور اتریش مورد استفاده قرار گرفت. پس از سال‌ها، این حلقه در دیگر کشورهای جهان هم رایج شد و بسیاری از زوج‌های جوان، آن را به عنوان نشانه عشق خود به دست می‌کردند. حلقه نامزدی را می‌توان حلقه‌ای دانست که بین مدت زمان بله گفتن عروس خانم‌ها برای رسمی کردن ارتباط با خواستگارشان و جاری شدن خطبه عقد و به دست کردن حلقه ازدواج، خریداری می‌شود.

حلقه نامزدی به شکل‌های گوناگون، با نگین‌های متفاوت و البته بیشتر زنانه هستند. اما رایج‌ترین نگینی که معمولا برای این نوع حلقه‌ها و خصوصا حلقه نامزدی جدید به کار می‌برند، نگین الماس است‌. از آنجایی که الماس بادوام‌ترین و مستحکم‌ترین ماده طبیعی در دنیاست، افراد آن را به عنوان جاودانگی عشقشان انتخاب می‌کنند.

برخی از افراد در تفکیک حلقه نامزدی از حلقه ازدواج و انگشتر نشان دچار اشتباه می‌شوند. بنابراین بهتر است که تفاوت آن‌ها را به خوبی بشناسید:

حلقه ازدواج

فرق حلقه نامزدی و حلقه ازدواج

همانطور که اشاره کردیم، انگشتر نامزدی حلقه‌ای است که پس از اعلام رضایت عروس خانم و حدفاصل این اعلام تا زمان عقد خریداری می‌شود. برخی از خانواده‌ها این حلقه را فقط برای دختر تهیه می‌کنند و برخی حلقه نامزدی مردانه نیز برای دامادها می‌خرند.

اما حلقه ازدواج حلقه خاص مراسم عقد و عروسی است. زمانی‌ که خطبه عقد میان دو نفر جاری می‌شود، حلقه ازدواج به نشانه تعهد دو طرف نسبت به یکدیگر در دست قرار می‌گیرد. زوج‌ها می‌توانند حلقه ازدواجشان را هم به صورت تکی و هم به صورت ست تهیه کنند که البته این انتخاب به سلیقه و علاقه افراد باز می‌گردد.


فرق انگشتر نامزدی و انگشتر نشان

ابتدایی‌ترین و شاید اولین هدیه و حلقه‌ای که خانواده داماد به عروس هدیه می‌دهند، انگشتر نشان است. فلسفه نامگذاری این انگشتر به انگشتر نشون این است که داماد با دادن این هدیه به دختر، او را برای خود نشان می‌کند. این انگشتر را در مراسم بله‌برون، یعنی زمانی که صحبت‌های نهایی برای زمان عقد و عروسی، میزان مهریه، نحوه برگزاری مراسم‌ها و … صورت می‌گیرد، به عروس هدیه داده می‌شود.

جنس حلقه نامزدی چگونه باید باشد

انتخاب حلقه نامزدی خصوصا اگر بخواهید یک حلقه نامزدی ست و شیک انتخاب کنید، زمان زیادی از شما می‌گیرد. چراکه یکی از انتخاب‌های حساس برای مراسم‌های عروسی به شمار می‌رود و از جمله هدایای ماندگار این دوران است‌.

حلقه نامزدی طلا زرد

یکی از انتخاب‌های رایج، بویژه در میان عروس و دامادهای سنتی، انتخاب حلقه و انگشتر نامزدی از جنس طلای زرد است. کسانی که ترجیح می‌دهند زرق و برق بیشتری داشته باشند و حلقه آن‌ها به خوبی دیده شود، طلای زرد را انتخاب می‌کنند. باید توجه کنید که بهترین عیار برای این جنس طلا، عیار ۱۸ است که استحکام مناسب برای استفاده مداوم حلقه را دارد.

 طلای سفید

طلای سفید انتخاب ساده‌پسندان در میان انواع و طلا و جواهر است. کسانی که می‌خواهند یک حلقه طلای زیبا، ساده و شیک به دست کنند، معمولا به سراغ حلقه‌هایی از جنس طلای سفید می‌روند. حلقه‌هایی از جنس طلای سفید اگرچه زرق و برق و درخشندگی طلای زرد را ندارند، اما بسیار زیبا روی دست جلوه می‌کنند. مزیت و برتری این جنس از طلا این است که خط و خش‌های روی آن به راحتی پاک شده و از بین می‌برند.

انگشتر نامزدی پلاتین

امروزه حلقه‌هایی از جنس پلاتین یا پلاتینیوم در میان عروس و دامادها بسیار محبوب شده‌اند. پلاتین از جمله فلز‌های مقاوم و بسیار زیباست که در صنعت طلا و جواهرات کاربرد زیادی دارد. پلاتینیوم به رنگ سفید است که در برخی موارد، افراد ناوارد، آن را با طلای سفید اشتباه می‌گیرند. دوام و استحکام پلاتین، باعث می‌شود که بسیار دیرتر خط و خش روی آن بیفتد و به عنوان یک جنس کاربردی برای استفاده روزانه و طولانی مدت به کار رود. فلز پلاتینیوم از طلا کمیاب‌تر و به همین دلیل قیمت آن بیشتر است. اما زیبایی و درخشندگی آن بسیار دیدنیست.

انگشتر نامزدی ساده یا نگین‌دار

برای اینکه انگشتر نامزدی باید ساده باشد یا نگین‌دار، هیچ قانون مدونی وجود ندارد. بخش بیشتری از این انتخاب به سلیقه و علاقه‌های افراد باز می‌گردد. اما به طور معمول، خرید حلقه نامزدی تک نگین رایج‌تر است. دلیل آن هم این است که معمولا حلقه‌های ازدواج را به صورت ساده و بیشتر به شکل ست انتخاب می‌کنند. بنابراین داشتن دو حلقه شبیه به هم چندان جالب نیست. برای حلقه نامزدی می‌توانید انواع نگین‌ها را بسته به سلیقه خود انتخاب کنید. الماس، برلیان، یاقوت، زمرد و … از جمله سنگ‌های قیمتی و بسیار مرغوبی هستند که می‌تواند زینت‌بخش حلقه شما باشد.

وجود تک نگین بر روی حلقه نامزدی نشان از خاص بودن و تک بودن عشق شما دارد.

تفاوت حلقه ساده با حلقه نگین دار

انگشتر نامزدی مردانه

حلقه نامزدی هم می‌تواند مردانه و هم می‌تواند زنانه باشد. به زبان ساده، هیچ قانون سفت و سختی برای زنانه بودن انگشتر نامزدی وجود ندارد و ممکن است به سلیقه زوج‌ها، انگشتر نامزدی مردانه هم خریداری شود.

به طور کلی حلقه‌ها و انگشترهای مردانه را کمی پهن‌تر و سنگین‌تر انتخاب می‌کنند و آن هم به دلیل ساختار فیزیکی و بدنی آقایان است. حلقه نامزدی مردانه را می‌توانید هم به صورت رینگ ساده و هم با نگین‌های ریز روی انگشتر انتخاب کنید. نکته جالب برای حلقه‌های مردانه این است که انتخاب جنس پلاتینیوم در میان مردان برای خرید حلقه نامزدی و عروسی رواج بیشتری دارد. این رایج بودن به دلیل میزان استحکام و دوام این جنس است که در هنگام انجام کار فرسایش و خرابی کمتری دارد. به همین دلیل آقایان ترجیح می‌دهند از‌ جنس پلاتین در حلقه خود استفاده کنند تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

همچنین خرید انگشتر نامزدی ست هم گزینه مناسبی برای زوج هاست. حلقه نامزدی ست با توجه به طراحی یکسان و همشکلی که دارند ترکیب خوبی را بر روی دستان زوج ها به‌وجود می‌آورند. و در عین حال زحمت جستوجو برای یافتن دو لنگه حلقه‌ی نامزدی که با هم همخوانی داشته باشند را برای آقا و خانم را کمتر می‌کند.

سخن پایانی

برای خرید انگشتر نامزدی نیاز است که وسواس و دقت زیادی به خرج دهید. چراکه این حلقه از جمله یادگاری‌های ماندگار از دوران شیرین نامزدی است. برای خرید حلقه نامزدی می‌توانید هر آنچه را که سلیقه و علاقه شخصی‌تان است انتخاب کنید. بهترین کار برای انتخاب راحت‌تر حلقه، کنار هم قرار دادن طرح‌های مختلف و ترکیب آن‌ها با انواع سنگ‌هاست. علاوه‌بر این باید توجه کنید که انگشتر نامزدی‌تان چندان شبیه به انگشتر نشان یا حلقه ازدواجتان نباشد و تنوعی از انگشترها را انتخاب کنید.

شما برای ما بنویسید

به نظر شما مناسب‌ترین مدل انگشتر برای خرید حلقه نامزدی چیست؟

شما جنس طلا را برای زیورآلات بیشتر می‌پسندید یا پلاتینیوم؟

ما در تریص، مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم. آن را با ما و دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری این مطلب
در pinterest به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
favicon

وب اپلیکیشن تریص را صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

  1. در نوار پایین دکمه “share”  را انتخاب کنید.

  2. منو بازشده را به چپ بکشید و گزینه “Add to home screen” را انتخاب کنید.

  3. در مرحله بعد در قسمت بالا روی Add کلیک کنید